Comisiones Obreras del País Valenciano | 5 junio 2026.

L’Escola Sindical LGTBI+ de CCOO PV acull la ‘Declaració per les llibertats, la diversitat i la democràcia’

    Les entitats socials, organitzacions polítiques i persones participants en la VIII Escola Sindical LGTBI+ han signat una declaració en defensa de la diversitat i les llibertats democràtiques davant l’augment dels discursos d’odi, la intolerància i els intents de retallar drets conquistats. 

    05/06/2026.
    VIII Escola Sindical LGTBI+ ‘Drets, visibilitat i acció’

    VIII Escola Sindical LGTBI+ ‘Drets, visibilitat i acció’

    La VIII Escola Sindical LGTBI+ ‘Ana Meluska Cano’, que s’ha celebrat a Onda del 4 al 5 de juny, ha tingut com a colofó la ‘Declaració conjunta per les llibertats, la diversitat i la democràcia’. La secretària de Dones, Igualtat i Coordinació del Diàleg Social, Empar Pablo Martínez, ha presentat aquest manifest de defensa dels drets humans, la diversitat i les llibertats, signat per les organitzacions i persones participants en l’Escola. 

    La Declaració reivindica la construcció d’una societat més justa, inclusiva i lliure de discriminacions i la necessitat d’enfortir aliances entre organitzacions socials, sindicals i polítiques compromeses amb la igualtat i la dignitat de totes les persones.

    Garantia d’igualtat i drets: Grup d’Acció LGTBI+ de CCOO PV

    Aquest espai sindical de trobada i formació, que enguany porta per lema ‘Drets, visibilitat i acció’ parteix d’una convicció clara: els drets LGTBI+ també són drets laborals i la lluita per la igualtat es juga cada dia en les empreses, on les CCOO som determinants. Així ho ha manifestat Empar Pablo Martínez en la presentació de l’Escola, on ha destacat que les delegades i delegats de CCOO han de ser una garantia d’igualtat, respecte i defensa dels drets als centres de treball.

    En aquesta edició, s’ha presentat la nova etapa del Grup d’Acció LGTBI+ de CCOO PV, un espai de llibertat i militància, que agafa un nou impuls per garantir que tota persona puga ser qui és, sense por i amb tota la dignitat. El Grup el conformen delegats, delegades i afiliació que treballen per erradicar la discriminació, garantir espais segurs lliures d’LGTBI-fòbia, negociar convenis i protocols i formar i sensibilitzar per a detectar qualsevol agressió o desigualtat. Per participar o contactar es pot escriure a lgtb@pv.ccoo.es o a través dels perfils en les xarxes socials. 

    Anar a treballar sense discriminació

    Carlos Entenza, adjunt a la Secretaria de Joventut de CCOO i coordinador d'Àrea LGTBI+ CCOO, ha explicat el valor estratègic del Protocol d'acompanyament per a persones trans i LGTBI+ en les empreses. Entenza ha destacat que aquesta guia d'acció, amb el suport del Ministeri, la FELGTBI+ i els sindicats, és una eina fonamental per a no acudir a les negociacions amb les mans buides. La prioritat del sindicat és “treballar per incloure aquest protocol dins dels convenis, perquè ja no siga voluntari”, facilitant la seua progressiva adaptació a la realitat de cada centre de treball.

    El coordinador de l’Àrea LGTBI+ de CCOO ha subratllat que anar a treballar sense patir discriminació hauria de ser el normal. “Cap persona hauria de veure's obligada a deixar el seu treball per a afrontar una transició. Necessitem entorns laborals segurs i formats i, per a això, el protocol busca llevar a l'empresa eixa part d'improvisació davant aquests casos”. Entenza ha recalcat que aquest compliment obligat ha d'aplicar-se tant a la plantilla directa com al personal contractat a través de subcontractes o empreses de treball temporal (ETT).

    Memòria històrica i conflictivitat laboral

    El programa de l’Escola ha inclòs la presentació del quart volum del projecte editorial ‘Rutes de la Memòria Obrera’. Luisa Notario, excoordinadora de Lambda i regidora de l'Ajuntament de València, ha introduït el bloc reivindicant la memòria com una “eina política i democràtica” i ha destacat la importància de rescatar històries reals de persecució i acomiadaments per a transformar les dates i les lleis en noms i persones. “La memòria és un aprenentatge per a no tornar arrere”.

    A continuació, Ximo Cádiz, excoordinador de Lambda, exsecretari d'Organització de la FELGTBI+ i autor del capítol, ha documentat l'existència d'una conflictivitat laboral real en l'època dels 70 i 80, amb treballadors i treballadores que van patir acomiadaments i processos judicials per motius d'orientació sexual o expressió de gènere. 

    Aquesta resistència es va donar en un context de gran tensió política marcat per la Transició i la plena vigència de la Llei de Perillositat Social, davant el que el moviment sindical va reaccionar de forma molt plural: mentre sindicats com la CNT o uns certs corrents de CCOO es van implicar estretament, arribant a coordinar el servei d'ordre de la mítica manifestació del 79, altres organitzacions van preferir posar-se de perfil.

    Com a fita clau d'aquesta memòria històrica, Cádiz recupera el Congrés Internacional sobre Marginalitat Social celebrat a Burjassot en 1977, on l'històric advocat Alberto García Esteve va tindre una intervenció pionera sobre la discriminació laboral de les persones homosexuals. L'autor destaca que aquesta trobada, que ja va comptar amb representació de Comissions Obreres, va funcionar com la llavor per a la posterior fundació del Front d'Alliberament Homosexual del País Valencià i el posterior desenvolupament associatiu en el territori. 

    Amb aquesta anàlisi, Cádiz ha reivindicat que les demandes del col·lectiu no són un fenomen exclusiu del segle XXI, sinó un dret que ja es batallava des de la clandestinitat. 

    Aliances estratègiques amb els moviments socials 

    L’Escola ha dedicat una taula sobre les aliances estratègiques entre el sindicalisme i els moviments LGTBI+ de les diferents organitzacions socials i polítiques. Amb aquest objectiu, han participat Antoni Benito, secretari de LGTBI i Diversitat del PSPV-PSOE; Francesc Roig, portaveu LGTBI Compromís; Bernabé Aldeguer, coordinador EU València i membre de la CE d’EUPV; Pau Vivas, secretari d’Organització de Podem en el PV; Júlia Andrés, secretaria general d'ERPV. També han participat en l’Escola representants de Lambda, Fran Fernández Hernández i Marco Elías Perdigones, i de Queer Castelló, Amada Rodríguez Llorente.