Comisiones Obreras del País Valenciano | 23 julio 2024.

Mobilització contra l’aprovació de la Llei de “llibertat educativa”

    Les organitzacions i entitats que conformen la Plataforma per l’Ensenyament Públic s'han concentrat a Alacant, València i Castelló en resposta a l'aprovació de la Llei de “llibertat educativa”.

    27/06/2024.
    Concentració davant del Palau de la Generalitat

    Concentració davant del Palau de la Generalitat

    Les concentracions han estat una expressió sentida del rebuig a una llei que només pretén arraconar el valencià de l’ensenyament i que s'ha fet palés a la Casa de les Bruixes d'Alacant, a la Casa dels Caragols de Castelló i davant del Palau de la Generalitat Valenciana.

    La secretària de la Federació d’Educació de CCOO PV, Xelo Valls, ha declarat a la concentració de València que “les Comissions Obreres sempre defensarem que el valencià, que és la llengua pròpia, no ens l'arraconaran. Podran aprovar lleis, podran intentar que no la parlem, podran intentar que no l’ensenyem, però venim de lluny i anem lluny. No ho aconseguiran”.

    La responsable sindical ha afirmat que avui és un dia de dol pel risc que amenaça el nostre sistema educatiu amb retallades que amaguen com si foren avanços i ha lamentat la malversació de paraules tan importants com llibertat educativa i concòrdia.

    També ha advertit de les conseqüències de la falsa llibertat d’elecció publicitada des de Conselleria que, a més, sotmet la llengua minoritzada al reduccionisme encara major i a una progressiva pèrdua de rellevància, malgrat ser una llengua oficial. Valls ha denunciat un intent de reduir la llengua a una mera anècdota, i al risc segregacionista d’arraconament dels que continuen parlant-la.

    L’aprovació d’aquesta llei és un atac greu a l’ensenyament en valencià perquè:

    1.- Es prohibeix l’ús vehicular del valencià a les comarques amb predomini lingüístic castellà. Les llengües vehiculars seran el castellà i l’anglés.

    2.- Es fomenta l’exempció de l’assignatura de valencià a les comarques de predomini lingüístic castellà perquè el valencià s’ha d’introduir “progressivament”, després de més de 40 anys d’aplicació de la LUEV.

    3.- A les comarques de predomini lingüístic valencià, no es recuperen les línies en valencià, com s’està difonent. En cada grup o unitat es triarà quina serà la llengua majoritària, d’acord amb uns percentatges.

    4.- Aquest fet trenca per complet els cicles, ja que pot haver-hi cursos amb llengües base diferents dins d’un mateix cicle, fet que dificulta l’aplicació del banc de llibres.

    5.- L’elecció de la llengua base no depén de criteris sociolingüístics ni pedagògics, ni de l’interés de l’alumnat. Els consells escolars dels centres no opinen en aquesta qüestió. Els centres que no assolisquen els percentatges necessaris no tindran l’ensenyament en la llengua triada per les famílies. No hi ha, per tant, “llibertat” d’elecció.

    6.- S’elimina el requisit de capacitació lingüística amb el C1 de Valencià per al professorat dels ensenyaments de règim especial (FP i Artístics), d’EOI i -atenció!- a la inspecció educativa.

    7.- S’estableixen certificacions de nivells de valencià, segons els cursos, per aprovar la matèria, retroactivament des de 2009, com si els centres educatius estigueren pensats per certificar idiomes.

    8.- Es permet que professorat sense el C1 de Valencià puga vindre d’altres territoris en comissió de serveis durant 4 anys. A més s’atorguen beneficis per al professorat que vehicule en anglés, com ara preferència en la tria dels horaris, fet que crearà enfrontaments entre el professorat.

    9.- Es prohibeixen els plans experimentals que permetien incrementar l’ús vehicular en valencià i se substitueixen per incrementar-los en anglés.

    10.- No hi ha cap mesura de discriminació positiva cap al valencià per revertir la situació de minorització lingüística.