Imatge de la DGT publicada en les seues xarxes socials
La finalització de 150 contractes de personal interí aquest mes de maig posa en risc l'atenció a la ciutadania en les oficines de la Direcció General de Trànsit. L'entitat té un problema estructural de falta de personal, ja que es mantenen vacants quasi el 50 % de les places en l'organisme encarregat, entre altres funcions, de vetlar per la seguretat viària.
La Federació de Serveis a la Ciutadania de CCOO incideix que la falta de personal en llocs d'atenció directa al públic suposa que sense el personal interí quasi el 70 % de persones que tracta d'obtindre cita prèvia no ho aconsegueix, xifra que augmenta fins al 75 % en algunes províncies i que ascendeix al 91 % quan es tracta del tràmit de bescanvi de llicència, segons dades proporcionades pel mateix organisme.
El personal de la DGT al País Valencià fa front a la demanda ciutadana amb quasi un 74 % de vacants a Castelló, 60 % a Alacant i superior al 40 % a València, Alzira i Elx. Segons les dades de Trànsit, el 40 % de les províncies té menys de la meitat de la plantilla en les oficines d'atenció al públic. Això s'agreuja en territoris i oficines com les de Madrid, Terol, Navarra, Alcorcón, Ceuta, Guipúscoa, Lugo, Toledo o Girona en les quals sense el personal interí per les vacants tornaran a rondar el 70 %, i arriba a superar el 80 % a Eivissa o els Serveis Centrals.
Fa ja un any des que el ministre de l'Interior anunciara en seu parlamentària que s'estava negociant amb el llavors Ministeri d'Hisenda i Funció Pública un augment sensible del nombre d'efectius de la DGT i un pla econòmic de xoc. “Dels 550 contractes temporals que el ministre va comprometre per a reforçar la plantilla van acabar realitzant-se tan sols 250, 100 sobre llocs vacants i 150 operadors i operadores d'informació per acumulació de tasques, únicament per 9 mesos. Del pla econòmic encara seguim sense tindre cap notícia”, assenyala Fernando García, secretari general de CCOO en el Ministeri de l'Interior.
CCOO ja va qualificar aquesta mesura com a insuficient per a un organisme que abasta la totalitat del territori nacional i que incrementa progressivament els llocs desocupats des de fa anys, que arriba quasi als 1.700. “Es tracta d'un pegat que no cobreix les necessitats reals de Trànsit i de la ciutadania. L'eixida del personal interí amb l'estiu molt a la vora, i és el període estival un dels pics habituals d'augment en les gestions demanades i les operacions per l'alt volum de desplaçaments, tornarà a posar en una situació de conflicte i de col·lapse aquestes oficines”, recalca García.
“Si no es mantenen aquests contractes temporals i es reforça amb caràcter estructural l'organisme, perilla l'atenció a la ciutadania, i amb això els tràmits d'exàmens, de llicències i de permisos de conducció, de matriculacions o de transferències de vehicles, entre d’altres”, avisa García.