Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 abril 2024.

CCOO PV exigeix polítiques actives d'ocupació i que afavorisquen la inserció laboral de dones i joves

• L'augment de l'atur registrat al gener, fonamentalment en el sector serveis, respon a la dinàmica estacional del País Valencià.

El sindicat destaca que en la nostra autonomia es continua creant ocupació, encara que exigeix polítiques actives d'ocupació, és a dir, orientació, formació i inserció per a atendre les 328.884 persones que no poden accedir a un lloc de treball.

02/02/2024.
Ana García, secretària general de CCOO PV

Per a CCOO PV, la causa del lleuger increment de l'atur al gener és la finalització de la campanya de Nadal, atés que la majoria de la desocupació registrada es concentra en el sector serveis. És el comportament habitual d'aquest mes, no hi ha ruptura amb la dinàmica estacional al País Valencià. En la comparativa amb l'atur registrat de gener de 2023, s'ha reduït en un 4,68 %.

El sindicat destaca l'evolució de l'afiliació en la Seguretat Social. En comparació amb l'any anterior, es tracta del millor mes de gener des de 2008. Per tant, podem afirmar que es continua creant ocupació, és una dinàmica positiva amb rècord en afiliació a la Seguretat Social.

La secretària general de CCOO PV, Ana García, afirma que el mercat laboral valencià resisteix, “però s'han de prendre mesures perquè encara tenim 328.884 persones que no poden accedir a una ocupació”. García destaca a més que l'atur assota més les dones (quasi un 61 % de les persones en desocupació) i la joventut (en més d'un 13 %).

CCOO PV afirma que les condicions de treball són hui millors pels acords aconseguits en el marc del diàleg social, amb l'increment de l’SMI, amb l'estabilitat en l'ocupació proporcionada per la reforma laboral (la contractació indefinida suposa el 50 %, quan escassament fa un any i mig estava en el 10 %), i també a través de la negociació col·lectiva, que ha permés millorar els salaris per la translació del V AENC als convenis col·lectius.

Polítiques actives d'ocupació i de suport als sectors

Aquestes mesures negociades, que han permés millorar les condicions de la classe treballadora, s'han vist entelades per la crisi inflacionista, que ha elevat la cistella de la compra a preus impossibles, o per la pujada de tipus d'interés, que eleva els preus de les hipoteques i que impedeix desenvolupar projectes de vida dignes.

En aquest sentit, Ana García considera necessari apostar per les polítiques actives d'ocupació (orientació, formació i inserció), “l'oposat al camí que ha pres, per exemple, l'Ajuntament de València, que ha tancat diversos centres d'atenció a la ciutadania en matèria d'orientació i formació”.

García també reclama polítiques públiques de suport als sectors productius “per a fomentar aqueix canvi de model productiu i perquè les transformacions que s'estan donant ja, com la digital o la verda, no deixen els treballadors i les treballadores pel camí, ningú es pot quedar arrere”. Un suport que s'ha de transformar en la creació de treball decent en els termes que estableix l’OIT.

Per a CCOO PV també és fonamental que s'avance en polítiques d'igualtat que afavorisquen la inserció laboral de les dones, així com polítiques per a la joventut d'accés a l'ocupació, però també per a possibilitar la seua emancipació i donar compliment al dret constitucional d'accés a l'habitatge.