Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 abril 2024.

ENQUESTA DE POBLACIÓ ACTIVA 4t TRIMESTRE 2023

CCOO PV valora la reducció de la precarietat de l'ocupació al País Valencià

• El sindicat destaca que consolida la tendència de reducció de la contractació temporal i subratlla la disminució de la bretxa de gènere.

CCOO PV fa un balanç positiu de les dades de l’EPA en termes interanuals, amb la reducció de la desocupació i l'augment de les persones ocupades.

26/01/2024.
.

Les dades de l'Enquesta de població activa del quart trimestre de 2023 mostren com es repeteixen els patrons habituals a la nostra comunitat autònoma. Les 20.600 persones que han perdut la seua ocupació en aquest últim trimestre reflecteixen una certa “ressaca postestiuenca”, condicionada per la dependència del sector serveis en la nostra economia, la finalització de la temporada turística i la fi de la contractació temporal associada essencialment a aquest sector i a la construcció.

Això explica la concentració a Alacant d'aquesta contracció en l'activitat i els diferencials respecte a la mitjana de l'Estat i a la comparativa amb les dades del tercer trimestre. L'increment de persones en atur es concentra a Alacant, on augmenten en 17.400. A la província de València hi ha un increment de 6.400, i a Castelló un descens de 900 persones.

L'augment de la població aturada es concentra íntegrament en el sector privat i de manera molt majoritària en l'ocupació autònoma. En el quart trimestre ha disminuït el treball per compte d'altre (8.500 ocupats assalariats menys) però sobretot el nombre de treballadors autònoms (12.100 autònoms menys en relació al tercer trimestre).

No obstant això, més enllà de la conjuntura del trimestre, CCOO PV valora l'evolució de les dades d'ocupació en termes interanuals, on el balanç és clarament positiu. Hi ha 82.100 persones més treballant, la nostra economia és capaç d'absorbir la demanda d'ocupació, malgrat l'augment de la població activa al País Valencià. L'atur s'ha reduït en 14.100 persones en termes absoluts durant l'últim any (un descens del 4,1 %).

Major qualitat en l'ocupació

La temporalitat s'ha reduït fins al 17,53 %, una dada que ha millorat quasi un punt la xifra final de 2022. Per al secretari d'Ocupació i Política Institucional de CCOO PV, Juan Carlos Gallart, es consolida així una tendència de reducció de la temporalitat, una vegada descomptats els efectes immediats de la reforma laboral i, per tant, “la disminució de la precarietat laboral en el nostre mercat de treball”.

Gallart destaca la reducció en un punt de la bretxa de l'ocupació que afecta les dones respecte als homes. La població ocupada femenina en el quart trimestre de 2002 era del 45,7 % del total, i ara, l’any 2023, suposa el 46,6 %, per tant augmenta el pes de l'ocupació de les dones. “No és suficient, però indica que anem pel bon camí per a acabar d'una vegada per sempre amb aquesta anomalia que és totalment inassumible”, recalca el responsable sindical.