Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 abril 2024.

Primer de Maig 2023: augmentar salaris, baixar els preus, repartir beneficis

Uns salaris decents que garantisquen el poder de compra i mesures per a fer front l’escalada dels preus i l’excés de beneficis empresarials, són les principals reivindicacions de CCOO PV per a aquest Primer de Maig. Una jornada en què es posarà en relleu les millores obtingudes per a la classe treballadora (reforma laboral, acord de pensions, augment SMI).

20/04/2023.
    Manifestacions 1M2023

Davant l’increment de preus, especialment en els productes alimentaris i de primera necessitat, CCOO PV reclama augments salarials: uns salaris decents que cresquen en paràmetres equivalents a la inflació i que garantisquen el poder de compra. Aquesta serà la reivindicació sindical central en la negociació col·lectiva i, en aquest sentit, la clàusula de garantia salarial és imprescindible.

Són milers els convenis que s’han de negociar l’any 2023 i tractarem de fer-ho sota el paraigua del V Acord per l’ocupació i la negociació col·lectiva (AENC), que ha de servir per a orientar els increments salarials i abordar els impactes de la transició climàtica en l’ocupació per un nou model econòmic més sostenible. L’actitud dilatòria de la CEOE no és tolerable. El curtterminisme i l’avarícia patronal poden liquidar un instrument molt útil per a racionalitzar els processos de negociació.

Aquest Primer de Maig de 2023 manifestem el nostre compromís amb la pau i denunciem la persistència del conflicte bèl·lic originat per la invasió d’Ucraïna, que suposa un terrible drama humà i una font de tensions geopolítiques, que ha incidit en l’increment dels preus. L’augment de tipus del Banc Central Europeu, l’afebliment de la demanda, la desestabilització de la cadena global de subministraments o l’alça de l’habitatge contribueixen a la incertesa de l’activitat econòmica.

Però la crisi de la inflació no ha sigut propiciada només pels efectes exteriors. Una part molt important de l’augment de preus el determina l’excés de beneficis empresarials, que ha generat que els efectes d’aquesta crisi recaiguen sobre les persones més vulnerables. Malgrat que la resposta pública ha sigut intensa, mostra les seues limitacions per a fer front a la deterioració de les rendes de milions de persones, per la qual cosa és necessari que s’avaluen les mesures implementades. Per exemple, les baixades de l’IVA no han contingut prou els preus o les noves polítiques de protecció no han arribat efectivament a les destinatàries.

Unes altres sí que estan tenint el seu efecte, com els acords aconseguits entre Govern i sindicats sobre salari mínim i pensions, que han mantingut el poder adquisitiu de més de 12 milions de persones treballadores i pensionistes. Igualment, s’han incrementat les prestacions per atur, tan contributives com assistencials.

Són mesures que han contribuït a la lluita contra la pobresa i la desigualtat de gènere. Conquestes que suposen guanyar drets i millorar la vida de les persones treballadores. Volem manifestar el nostre compromís per a continuar treballant per assolir més i millors drets.

Continuar enfortint el diàleg social com a manera d’afrontar els canvis, dependrà molt del resultat dels processos electorals. Perquè ens la juguem, instem a la ciutadania a participar massivament i donar suport a les propostes d’avanç en drets socials i laborals per a la classe treballadora.

Manifestacions #1M2023

11 hores