Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

CCOO PV reclama a la Seguretat Social que garantisca l'accés a cita prèvia

El sindicat exigeix un pla de xoc que assegure l'increment del personal necessari per a assegurar l'atenció en l'Institut Nacional de la Seguretat Social. L'atenció telemàtica i telefònica també estan desbordades, la qual cosa impedeix realitzar tràmits necessaris i vulnera el dret a rebre una cita gratuïta en l'Administració pública. A més, denuncia la proliferació de compravenda de cites.

14/04/2023.
    Oficina de la Seguretat Social

Comissions Obreres alerta fa temps de la greu situació en la qual es troba la Seguretat Social a conseqüència d'una falta estructural de personal, un dèficit que s'agreujarà en els pròxims anys a causa de la tendència baixista en l'evolució de personal i davant una major càrrega de treball per la introducció de noves funcions.

Una plantilla de 1.000 persones per a atendre 5 milions d'habitants

La impossibilitat d'aconseguir cita prèvia, o comunicar-se de manera presencial amb la Seguretat Social, està generant frustració i impotència a la població, que també s'enfronta a telèfons saturats i a un missatge en la pàgina web de l’INSS informant d'una indisponibilitat de tramitació.

Ana Belén Montero, secretària de Polítiques Públiques i Protecció Social de CCOO PV denuncia que “les cues són invisibles, no hi ha un reflex físic als carrers de la impossibilitat d'aconseguir una cita per a realitzar gestions de les quals depenen qüestions tan importants com el cobrament de la pensió, o la sol·licitud de l'ingrés mínim vital”.

Sobre aquest tema, el sindicat denuncia una proliferació de negocis paral·lels de compravenda de cites davant la impossibilitat de ser atesos per l'Administració pel mètode habitual. “Ningú hauria de pagar per un servei que és públic, la ciutadania està en el seu dret a rebre una cita de manera gratuïta per a fer les seues gestions i la Seguretat Social ha de posar tots els recursos a la seua disposició per a garantir-ho, de contrari s'està infringint un dret reconegut a la ciutadania” denuncia Montero. Un dret que no s'està podent exercir malgrat estar recollit en la Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques o en la Llei de règim jurídic del sector públic, que obliga a respectar els principis de proximitat i servei efectiu, tal com ja va advertir el síndic de la Generalitat Valenciana en el seu informe anual de 2022.

CCOO PV reclama un augment urgent de la plantilla per a pal·liar un dèficit estructural de personal al País Valencià. “El personal funcionari i laboral en l’INSS es limita a unes 1.000 persones treballadores per a una població de més de cinc milions d'habitants. Més del 16 % dels llocs de treball en l'Institut Nacional de la Seguretat Social a la nostra comunitat estan vacants, la qual cosa suposa un 14 % de la plantilla total. El dèficit de Castelló és especialment greu, amb una falta d'efectius de més d'un 24 %. En els pròxims 10 anys es jubilarà aproximadament el 64 % de la plantilla actual, la situació de la Seguretat Social és insostenible” puntualitza.

El sindicat demana la implementació d'un pla de xoc l'eix principal del qual siga l'increment de les plantilles, que incloga una formació i assessoria eficaç a la ciutadania en matèria digital per a afavorir la utilització de les tecnologies i garantir l'accés als serveis públics en igualtat de condicions. Un pla que assegure i reforce l'atenció presencial i evite una bretxa digital que condemna a l'exclusió a moltes persones.

Per tot això, CCOO urgeix a posar en marxa les mesures necessàries per a evitar una major deterioració de l'atenció a la ciutadania, corregir els problemes d'atenció actuals; solucionar la falta de cites prèvies, i reduir la bretxa digital.