Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 abril 2024.

El paper del moviment obrer en l'Estatut d'Autonomia

En el marc del 40 aniversari de l'aprovació de l'Estatut d'Autonomia del País Valencià, CCOO PV va realitzar un acte commemoratiu, organitzat per la Federació de Pensionistes i la Secretaria de Cultura de CCOO PV, en el qual va quedar patent l'important paper que van representar el moviment obrer i els sindicats en la consolidació de l'autogovern valencià.

14/11/2022.
    Taula redona. Tere Nieto, Antonio Montalbán, Rosa Pérez i Joan Sifre.

L'acte va estar conduït pel secretari de Cultura, Política Lingüística i Educativa i Fundacions de CCOO PV, Santi Mateu, i per la responsable de l'Àrea de Memòria Democràtica de la Federació de Pensionistes de CCOO PV, Tere Nieto, que va moderar la taula redona.

En la primera part de l'acte, es va projectar un fragment del documental 'Del roig al blau', realitzat per la Universitat de València, que mostra a través d'imatges i intervencions de protagonistes la importància d'aquest moment polític.

En la segona part, va tindre lloc una interessant taula redona sota el títol 'La força del moviment obrer en l'Estatut d’Autonomia'. Els exsecretaris generals de les CCOO PV, Antonio Montalbán Gámez i Joan Sifre Martínez, juntament amb la consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, Rosa Pérez Garijo, van abordar qüestions tan importants com les aportacions del moviment obrer organitzat des de la clandestinitat com a 'Comissions Obreres' i més tard com a Confederació Sindical de CCOO PV, que van ser determinants per a reivindicar un Estatut d'Autonomia que restablira les llibertats i els drets fonamentals; van defensar la derogació i supressió de lleis i d’institucions de la dictadura franquista; l'organització d'un procés constituent amb una Generalitat provisional; la recuperació de la nostra llengua i la nostra identitat cultural com a poble; i l'amnistia de les persones preses per raons polítiques, amb l'històric lema ''Llibertat, amnistia i Estatut d'Autonomia''.

La consellera Rosa Perez Garijo va destacar com a conclusió la importància que ha tingut la presència activa dels sindicats, i en concret CCOO PV, en el desenvolupament polític i social del País Valencià, i que és ja el moment per a fer una revisió crítica de la norma que regula amb més proximitat la vida de les valencianes i dels valencians per aconseguir un Estatut d'Autonomia de tercera generació.

Després del col·loqui, van tancar l'acte Evaristo Soto Paños, secretari general de la Federació de Pensionistes de CCOO PV, que va valorar la lluita obrera que va ser determinant per a deixar arrere la dictadura franquista, i va traslladar la necessitat de seguir organitzades i organitzats en el sindicat per a continuar conquistant drets i qualitat de vida.

Ana Garcia Alcolea, secretària general de CCOO PV va iniciar la seua intervenció recordant que "qui perd els orígens, perd la identitat" i va agrair als fundadors i a la militància de CCOO PV la seua lluita que va ser fonamental per a la conquestes de drets i llibertats al País Valencià.