Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

EPA 2n TRIMESTRE 2022

Es confirma una recuperació evident de l'ocupació que queda enfosquida per la incertesa econòmica

“Les dades recollides en l'última Enquesta de població activa confirmen el bon funcionament del mercat de treball valencià, malgrat l'enorme incertesa del context inflacionista que travessem” afirma Juan Carlos Gallart, secretari d'Ocupació de CCOO PV. No obstant això, des del sindicat es recomana moderar l'optimisme, ja que tot indica que la situació podria agreujar-se en els pròxims mesos.

28/07/2022.
    Juan Carlos Gallart, secretari d'Ocupació i Política Institucional CCOO PV

L'estadística coneguda avui reflecteix un augment de l'activitat i una disminució sensible de la taxa d'atur respecte a l'últim trimestre. “El lleu repunt del nombre de persones aturades a la nostra comunitat autònoma s'ha d'atribuir a un augment important del nombre de persones que s'han incorporat al mercat de treball, potser molt relacionat amb el repunt del sector serveis en aquesta època de l'any” explica Gallart.

En termes interanuals el nostre territori presenta un resultat més que notable en relació a la resta de CA respecte a la disminució de la desocupació, més de 5 punts per damunt de la mitjana estatal. Un diferencial que, en el cas de la població ocupada, també llança un balanç positiu de quasi 2 punts de diferència. En un any s'han generat 120.000 llocs de treball.

També s'adverteixen considerables millores pel que fa a la qualitat en l'ocupació, la temporalitat continua disminuint notablement, ja que acumula un descens de 2 punts respecte a les dades de l'any passat i 1 punt respecte a les que coneixíem el trimestre passat. “No hi ha dubte que aquesta dada és un bon auguri a l'hora de buidar qualsevol dubte respecte a l'eficàcia de la reforma laboral” afirma el responsable sindical.

L'economia valenciana s'enfronta al gran repte de continuar generant ocupació en un context de gran incertesa marcat per l'alta inflació i vinculada a l'escalada dels preus energètics. Des de CCOO PV s'insisteix en la necessitat d'actuar sobre les causes que expliquen l’increment de preus que suporten les llars i el teixit productiu.

“És fonamental limitar els beneficis excessius sobrevinguts en algunes activitats empresarials i econòmiques, inclosos els lloguers, per controlar l'auge dels preus” sosté el secretari d'Ocupació de CCOO PV. En aquest sentit, el sindicat valora el paquet de mesures posat en marxa pel Govern, però el considera clarament insuficient.

Igualment, s'insisteix en la importància d'invertir eficaçment els fons Next Generation per establir les bases d'un canvi de model productiu que aprofite el canvi de paradigma que ha suposat la reforma laboral per a crear ocupació de qualitat. “L'autonomia ha de fugir de la temporalitat que ens caracteritza, que dificulta els processos de formació i qualificació, que anima a externalitzar i subcontractar activitats, de manera que es dilueix la grandària de les empreses i fomenta l'especialització en activitats de baix valor afegit. El model d'obtindre benefici sense risc a costa dels drets laborals no sols és tòxic, està esgotat” adverteix Gallart.

Finalment el responsable sindical incideix que “la bona marxa de l'ocupació no ha de fer-nos oblidar que recentment l'Enquesta sobre qualitat de vida de l'INE va mostrar amb una claredat absoluta que durant l’any 2021 va augmentar la pobresa al PV, que ja afectava el 25,1 % de la població”. La valenciana és una de les CA que més risc de pobresa presenta, una dada que exigeix redoblar l'esforç en polítiques públiques de protecció social i reactivació de les oportunitats.