Comisiones Obreras del País Valenciano | 23 abril 2024.

L'afiliació a la Seguretat Social en xifres rècord a Alacant

És clau continuar recuperant qualitat en el mercat laboral, sobretot en qüestió d'igualtat de gènere i en salaris. Aquest dimecres, els sindicats convoquem concentracions davant la patronal en defensa dels salaris. A Alacant, a les 10.30 al carrer Orense, 10, seu de la CEV a aquesta ciutat.

04/07/2022.
    Cartell mobilització Salari o Conflicte

Des del mes de novembre passat la xifra d'atur registrat no ha deixat de reduir-se a Alacant. Estem davant un començament d'any excepcional. Aquest primer semestre l'atur s'ha retallat en 15.124 persones, una xifra que no es donava des de 2017 amb una diferència, gràcies a l'entrada en vigor de la reforma laboral, la nova ocupació que es genera és de major qualitat.

També en afiliació estem en xifres de rècord, almenys amb les dades mensuals d'afiliació des de gener de 2012, ens trobem amb la xifra més alta de persones afiliades. Va caldre esperar a juny de 2016 per a superar la xifra de sis-centes mil afiliacions de mitjana mensual i ha sigut el mes de maig passat que supera la barrera de les set-centes mil persones afiliades. Segurament té a veure amb la recuperació de l'activitat productiva lligada a l'augment de l'estalvi de les famílies que, després de la pandèmia, està repercutint en l'augment de la despesa. La relació entre augment de l'activitat econòmica i l'augment dels diners disponibles en les famílies és clar, si es vol mantindre aquesta productivitat és fonamental, necessari i urgent, augmentar els salaris. La despesa de les famílies repercuteix directament i positivament en l'activitat econòmica.

La qualitat de la contractació continua millorant. Els contractes indefinits han suposat aquest juny passat el 56,4 % del total. És a dir, són indefinits més de la meitat dels contractes que se signen (quasi sis de cada deu), mentre que abans de la reforma tan sols un de cada deu contractes ho eren.

Malgrat les bones dades del mes de juny, dades més que esperades per l'estacionalitat productiva lligada al sector turístic, no podem llançar les campanes al vol. Cal celebrar la millora quantitativa de l'ocupació però encara hi ha molt de camí a recórrer en la seua qualitat. Per exemple, la contractació de dones pel juny va ser, només, el 45,2 % fent que del total de persones en atur a Alacant el 60,6 % són dones. Encara s'arrossega un augment de 58.726 persones en atur en comparació amb les xifres de 2007, encara suportem un augment de l'atur registrat des d'abans de la crisi de 2008. L'activitat contractual pel juny augmenta per efecte de l'estacionalitat i de l'activitat productiva, però en còmput anual, el nombre de contractes és similar (+2.023), el vertader canvi és que respecte a juny de 2021 augmenten en 29.425 els contractes indefinits i es redueixen en 27.402 els temporals, xifres similars que assenyalen, sí, un augment de l'activitat però que el vertader canvi en la contractació és qualitatiu, més que quantitatiu.

Cal assenyalar que durant juny passat es va aconseguir una aspiració que es portava anys demanant: Espanya ratifica el Conveni 189 de l’OIT que augmenta els drets laborals de les treballadores de la llar. Una magnífica notícia que beneficia, sobretot, les dones, a Alacant del total de persones afiliades sistema especial d'empleades de llar (8.747), el 94 % són dones (8.226). Avanços lents però en la bona direcció.

Cal continuar reclamant millores en la qualitat del mercat laboral alacantí, valencià i espanyol. En aquests moments d'inflació deslligada, cal reforçar el que s'ha comprovat que sí que millora la productivitat: els salaris. És inadmissible que s'intente, una altra vegada, que la classe treballadora pague els vaivens d'un sistema econòmic depredador del medi ambient i del benestar de les famílies, sobretot, de les més vulnerables. Així que, com ja ha anunciat Unai Sordo: “Si la patronal continua amb el seu entossudiment en contra de millorar els salaris hi haurà una tardor de mobilitzacions”. En aquesta línia s'explica la mobilització del pròxim dimecres, 6 de juliol, amb el lema “Salari o conflicte”, que a Alacant reunirà representants sindicals davant de la seu de la patronal (c/ Orense, 10) a les 10.30 h.