Comisiones Obreras del País Valenciano | 20 abril 2024.

CCOO PV denuncia els problemes d'atenció presencial dels centres CAISS de la Seguretat Social

  • El sindicat exigeix un augment de plantilla de l'INSS, davant el dèficit estructural de personal que s'agreujarà en els pròxims anys.

La falta d'atenció presencial al públic provoca que la ciutadania haja de fer les gestions per via telemàtica o telefònica, la qual cosa vulnera el seu dret a ser atesa amb cita prèvia. Una situació que s'agreuja en les persones majors, amb discapacitat o les que no disposen de mitjans telemàtics.

22/04/2022.
Centre CAISS a València.

Centre CAISS a València.

CCOO PV denúncia davant l'Institut Nacional de Seguretat Social els problemes d'atenció al públic presencial que tenen en aquests moments els Centres d'Atenció i Informació de la Seguretat Social (CAISS). Una situació que es produeix des de fa temps i que, lluny de millorar, s'ha agreujat en els últims mesos. Es produeix així una vulneració dels drets de la ciutadania a ser atesa amb cita prèvia. És per això que s'ha instat a posar-hi solució amb caràcter urgent.

El sindicat està alertant des de fa temps de la greu situació en la qual es troba la Seguretat Social com a conseqüència de la falta de personal i de la seua incapacitat per a donar resposta a les demandes de la ciutadania. Això està provocant una important limitació d'accés a les oficines i deixa com a única opció l'atenció telefònica i telemàtica. Això, al seu torn, implica que la població tinga grans dificultats per a solucionar els seus problemes i relacionar-se amb la Seguretat Social, en no poder acudir-hi de manera presencial.

La secretària de Polítiques Públiques i Protecció Social de CCOO PV, Ana Belén Montero, reconeix la bretxa digital entre la ciutadania: “Moltes persones amb dificultats en l’ús de la tecnologia tenen problemes d'accés als serveis públics (persones majors, persones amb discapacitat, col·lectius vulnerables). Una forma d'exclusió social de bona part de la ciutadania i que és urgent que s’evite mitjançant una estratègia que incloga la convenient atenció presencial com la posada en marxa de mesures per a disminuir aquesta bretxa digital”.

Augment de les plantilles de l'INSS

Montero exigeix l'augment de plantilla de l'INSS davant un dèficit estructural de personal que s'agreujarà en els pròxims anys “a causa de la tendència a la baixa en l'evolució del personal i davant una major càrrega de treball incrementada, a més, per la introducció de noves funcions”.

El 23,52 % dels llocs de treball estan vacants, amb una pèrdua d'efectius de 6.316 en tot l'Estat, fet que suposa un 20,57 % de la plantilla total. A més, en els pròxims 10 anys es jubilaria el 64,33 % de la plantilla actual, la qual cosa converteix la situació de la Seguretat Social en insostenible.

La responsable sindical denúncia que determinades empreses se’n beneficien, perquè es lucren oferint serveis que haurien d'estar garantits per l'Administració Pública. Montero creu essencial implementar un pla de xoc que incloga l'increment de les plantilles, assessorament en matèria digital a la ciutadania, garantia d'accés als serveis públics i assegurar l'atenció presencial.