Comisiones Obreras del País Valenciano | 26 abril 2024.

CCOO alerta que l'atenció primària necessita un canvi de model urgent

• Dia Mundial de l'Atenció Primària
  • El sindicat reclama centres de salut accessibles, menys demores en les cites i més finançament, entre altres mesures.

La Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris, FSS CCOO PV, alerta que l'atenció primària necessita un canvi de model urgent aquest dia que commemora com de valuós és aquest nivell assistencial. Així, el sindicat reclama més finançament i personal per a tindre uns centres de salut accessibles i sense demores.

12/04/2022.
Centre sanitari.

L’any 2019, CCOO va presentar a la Conselleria de Sanitat una proposta per a un canvi de model per a l'atenció primària, però han estat poques les accions desenvolupades fins al moment que la milloren. Hui la consellera Barceló ha presentat el Pla d'Acció per a l'atenció primària i comunitària amb el compromís de formar uns grups de treball a fi d’avançar en les mesures que s’han d’adaptar i, d’altra banda, poder fomentar la participació dels consells de salut (grups formats per diferents organitzacions en cada departament de salut).

Aquest sindicat valora l’aposta per la participació per a la millora de l'atenció primària però com vam dir després de la presentació del marc estratègic, s'han d'implementar mesures amb caràcter urgent, la població necessita que els canvis comencen com més prompte millor.

Quant al finançament, posem valorem la inversió dels 326 milions d'euros anunciats per a l’any 2022 i 2023. No obstant això, ens sembla insuficient perquè no aconsegueix el 25 % de la despesa sanitària total, percentatge necessari per a una millora real del sistema. Del pressupost anunciat, uns 130 milions es destinaran per a la creació de 1.600 places estructurals, és un bon començament però li demanem a la Conselleria que continue avançant en aqueix camí en els pròxims exercicis.

Reivindicacions per a l'atenció primària

CCOO aposta per donar prioritat a les consultes presencials, tindre les infraestructures adequades, oferir una millor atenció sociosanitària a persones majors i a altres grups vulnerables, accés a proves diagnòstiques i terapèutiques des de primària i una millor coordinació amb l'hospital i amb salut pública.

Respecte al personal, ha d'establir-se un correcte dimensionament de la plantilla en totes les seues categories a través de la definició de ràtios, amb una distribució racional de temps de consulta, així com la incorporació de nous professionals que ara són accessibles només per derivació (fisioteràpia, matrones, treball social, salut mental, logopèdia, atenció primerenca…).

La situació on es troba l'atenció primària és urgent i no admet cap demora, per la qual cosa CCOO insta que s'implanten les mesures amb caràcter immediat amb uns terminis i un finançament adequats.