Comisiones Obreras del País Valenciano | 24 abril 2024.

Algunes claus de l'acord que recupera drets laborals

Després de més de nou mesos de negociacions, el 22 de desembre es tancava un acord sobre el mercat de treball que deroga aquells aspectes centrals de la reforma laboral de 2012 que va dur a terme el Partit Popular. Aquells que han tingut una incidència major en la devaluació de drets i salaris.

04/01/2022.
    #AraSí

És el primer acord en més de 20 anys de recuperació nítida i de millora evident dels drets laborals de la classe treballadora.

COM ACTUA SOBRE LA NEGOCIACIÓ COL·LECTIVA?

Recupera la ultraactivitat dels convenis col·lectius, de manera que els convenis que hagen arribat a la fi de la seua vigència es prorroguen fins que siguen substituïts per uns altres de nous. Això evita, d'una banda, haver de negociar amb la pressió que el fet de no arribar a acord suposa que el conveni es perd i, d’una altra, evita que desapareguen els drets aconseguits al llarg de la vida del conveni col·lectiu.

El conveni sectorial torna a ser prevalent, per tant els convenis d'empresa només podran negociar condicions que milloren el termes recollits en el conveni sectorial.

Estableix un conveni sectorial d'aplicació per als qui treballen en contractes i subcontractes, de manera que no hi haja persones treballadores sense conveni d'aplicació com hi havia fins ara.

MODIFICACIONS EN MATÈRIA DE CONTRACTACIÓ LABORAL

Tenim una temporalitat excessiva, de justificació difícil, i sobre la qual s'ha establit el model productiu actual, que ha produït vides inestables i ajornades sobretot per a la nostra joventut. Bona part d'aqueixa temporalitat es dona per l'esquema legal de contractació, modalitats diverses, causes àmplies per a la seua realització i una durada excessiva en el temps.

Amb aquesta reforma, el contracte de treball es presumeix com a indefinit. Redueix a dues les modalitats de contractació: per causes productives i per substitució amb dret a reserva del lloc de treball. Desapareix el contracte per obra o servei, font de frau i precarietat permanent. Es passa d'una durada possible màxima de 4 anys a 1 any.

Redueix el període de concatenació de contractes, que passa d'un període de 24 mesos en 30 mesos, a 18 en 24 mesos per a considerar-se com a contractes indefinits. Els límits de la concatenació operen tant sobre la persona treballadora com sobre el lloc de treball. Passen a considerar-se indefinits els contractes en frau de llei i a més tots els que incomplisquen el que estableix aquesta regulació. A més, no podrà identificar-se com a causa de contracte temporal la realització dels treballs en el marc de les contractes, subcontractes o concessions administratives, com ocorria fins ara.

Contracte formatiu. Desapareixen les modalitats actuals i es crea un únic amb dues modalitats: la formació en alternança amb el treball per compte d'altre i l'acompliment d'una activitat laboral destinada a adquirir pràctica professional. Té plena acció protectora de la Seguretat Social, inclòs atur i FOGASA; i computa per a l'antiguitat si es continua en l'empresa.

Contractes fixos discontinus. Reforça aquesta modalitat de contractació, amb la finalitat de derivar cap a aquest contracte les contractes i subcontractes que fins ara es basaven en el contracte per obra o servei. Regula el dret a l'antiguitat per la durada de la relació laboral, no sols pel temps efectiu de treball realitzat. I hi ha obligació per part de les empreses d'informar a l’RLT i a les persones treballadores sobre l'existència de llocs de treball vacants de caràcter fix ordinari; així com de realitzar un cens anual de fixos discontinus d'acord amb el que estableix el conveni col·lectiu.

MESURES DE FLEXIBILITAT INTERNA NEGOCIADA

Davant qualsevol situació econòmica adversa, les empreses han prioritzat normalment l'acomiadament sobre qualsevol altra mesura orientada a preservar l'ocupació. L'experiència positiva de les mesures adoptades en aquesta matèria per a fer front a la covid-19, han demostrat que és possible apostar per fórmules negociades que protegisquen l'ocupació. Aquest acord crea una nova mesura de protecció denominada mecanisme RED.

L'objectiu és permetre a les empreses la sol·licitud de mesures de reducció de jornada i suspensió de contractes per a estabilitzar l'ocupació. En tots els casos la seua activació es produeix per decisió del Consell de Ministres. Hi ha dues modalitats: cícliques i sectorials. Les mesures per a abordar les situacions cícliques tindran una durada màxima d'1 any. Les de caràcter sectorial estan orientades a quan es produeixen canvis que generen necessitats de requalificació i processos de transició professional en un sector. La seua durada màxima inicial és d'1 any, amb la possibilitat de dues pròrrogues de sis mesos cadascuna. Es necessita autorització administrativa si no hi ha hagut acord en el període de consultes.

A més, es crearà un fons RED de sostenibilitat de l'ocupació, a través del qual es farà front al finançament de les mesures de protecció en matèria de prestacions i exoneracions de quotes de les empreses a la Seguretat Social. Aquesta prestació serà incompatible, en tot cas, amb la percepció de prestacions o subsidis per atur, amb la prestació per cessament d'activitat, amb la Renda Activa d'Inserció.