Comisiones Obreras del País Valenciano | 26 abril 2024.

#ExigimAtencióPrimària

CCOO PV es mobilitza en defensa d'una atenció primària digna

El sindicat reclamà aquest diumenge 12 la millora urgent de l'atenció primària. A les 12 del migdia es realitzaren concentracions de protesta en la pl. de la Muntanyeta d'Alacant, la pl. M. Agustina de Castelló i la pl. de la Mare de Déu de València. La mobilització, d'abast estatal, també se celebrà en altres CA i davant el Ministeri de Sanitat.

13/12/2021.
    Concentració pl. Mare de Déu de València

CCOO del País Valencià i la Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris, FSS CCOO PV, juntament amb altres organitzacions socials integrades en la Plataforma de la Defensa de la Sanitat pública del PV, convocaren a la ciutadania a mobilitzar-se el 12 de desembre per defensar la qualitat assistencial i posar la millora de l'atenció primària en l'agenda política.

El sindicat reclamà una transformació del model d'atenció primària i comunitària com a base per a la recuperació del sistema sanitari, plasmat en un pla específic consensuat, tal com es va comprometre el Govern valencià en l'acord de recuperació social 'Alcem-nos'.

La secretària general de CCOO PV, Ana Garcia, participà en la concentració de València, on recordà que "la pandèmia ens ha demostrat la importància d'una sanitat pública, de qualitat i amb recursos, per això #ExigimAtencióPrimaria, ampliar plantilles, prioritzar consultes presencials, reduir llistes d'espera i apostar per la investigació."

La secretària general de la Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris, Rosa Atiénzar, destacà entre les reivindicacions principals “recuperar els drets retallats en els últims anys, incrementant el pressupost; garantir centres de salut oberts, plantilles adequades i sense llistes d'espera; prioritzar consultes presencials; incorporar professionals; desenvolupar l'orientació comunitària; eliminar les traves d'accés a proves; empoderar la ciutadania per a la promoció de salut; garantir activitats formatives, docents i d'investigació per a aconseguir nivells d'excel·lència”.

CCOO aposta per la reorientació del model cap a la prevenció, la promoció de la salut i la intervenció comunitària, mitjançant recursos humans i materials suficients i adequats.

Entre les 12 mesures proposades en la mobilització destaquen:

1. Recuperar els drets retallats en els últims anys, per a això cal incrementar el pressupost (fins al 25 % del total), així com invertir de manera clara en el capítol 1 (recursos humans) i oferir ocupació pública estable i de qualitat, estabilitzant les plantilles mitjançant la convocatòria d'ofertes públiques d'ocupació (OPO) amb la suficient periodicitat.

2. Eliminar les traves d'accés a proves diagnòstiques i terapèutiques i incorporar una cartera de serveis òptima i homogènia en totes les comunitats autònomes, de tal manera que l’atenció primària tinga accés a un catàleg complet de proves diagnòstiques en les mateixes condicions que la resta de les especialitats.

3. Garantir uns centres de salut oberts, accessibles, pròxims a tota la població i sense llistes d'espera.

4. Donar prioritat a les consultes presencials. Les consultes telefòniques i telemàtiques hauran de tindre un paper no discriminatori per a persones majors o amb dificultats per a manejar les noves tecnologies.

5. Incrementar significativament, a més de metges/esses, de família i pediatres la infermeria comunitària i incorporar nous i noves professionals als equips, ara només accessibles per derivació externa, i amb importants demores, la qual cosa ocasiona fugides de pacients que afavoreix a la sanitat privada. Hem de fomentar un model format per equips multiprofessionals amb integració real i orientació comunitària.

6. Adequar les plantilles en els centres de salut, dimensionant-les no sols sobre la base del nombre de targetes sanitàries i grau de dispersió. També s'ha d'incorporar les noves professionals i els nous professionals a la plantilla de manera estable.

7. Incrementar el personal de les unitats administratives, formant-lo i capacitant-lo en la resolució de temes sanitaris. Aquest tipus de mesures permetran desenvolupar un model organitzatiu multidisciplinari real en atenció primària i portar al màxim nivell de competència cada perfil professional conforme a principis de cost i efectius. Per a això, cal modificar la legislació actual i així reorganitzar les competències de cadascun dels actors (medicina, infermeria, personal d'admissió) conforme principis cost i efectius.

8. Desenvolupar l'orientació comunitària en els centres de salut. L'orientació cap a la medicalització de la societat i la configuració actual dels equips comporta que l'atenció primària a vegades manque de la capacitat per a desenvolupar determinats rols. Es fa necessari treballar amb els agents socials (associacions veïnals, ajuntaments, etc.) i aprendre a col·laborar amb ells en xarxa per a, per exemple, millorar l'atenció sociosanitària a persones majors i a altres grups vulnerables.

9. Millorar la relació amb el nivell hospitalari, potenciar els processos assistencials com a base de l'atenció de salut, coordinats des de l'atenció primària, incrementant la seua capacitat resolutiva.

10. Transformar les àrees de salut perquè es convertisquen en l'espai per a la integració de totes les actuacions i activitats de salut. La població assignada a un centre de salut ha de fer-se sobre la base d'una distribució territorial en zones bàsiques de salut, la qual cosa garanteix l'equitat i afavoreix la incorporació i integració d'altres valors: comunitaris, culturals, educatius… I és que la proximitat a les persones possibilita el treball amb la comunitat.

11. Garantir la participació i l’empoderament de la ciutadania per a la promoció de salut i la millora dels serveis sanitaris.

12. Dotar a l'atenció primària dels recursos necessaris i suficients per a realitzar activitats formatives, docents i d'investigació, per a aconseguir nivells d'excel·lència.