Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

Dol per les dones que haurien d'estar vives

Aquest 25 de novembre, CCOO PV ha organitzat un acte homenatge a les assassinades pel masclisme i una assemblea de delegats i delegades per a abordar les violències que s'exerceixen cap a les dones, especialment en l'àmbit laboral. “Un de cada cinc casos d'assetjament sexual es produeix en els centres de treball”, ha destacat la secretària de Dones i Igualtat, Cloti Iborra.

25/11/2021.
    #Fartes

“Volem posar en el centre de la reivindicació una de les formes més esteses i silenciades de violència: l'assetjament sexual en el treball. Encara que pot afectar tant dones com homes, segons l'Agència de Drets Fonamentals de la UE, el 90 % dels casos es produeix en dones i el 98,2 % dels agressors sexuals són homes. Per tant, és evident que la violència sí té sexe”, ha manifestat Cloti Iborra Alcaraz en l'assemblea que ha tingut lloc en la seu del sindicat.

Ha al·ludit al fet que la persistència i naturalització del comportament sexual agressiu d'alguns homes en els espais laborals dificulta la seua denúncia. A més, el sexisme com a tret cultural present en els entorns laborals explica la dificultat de molts homes per a identificar-se amb les dones que el pateixen i de moltes dones per a fer costat a les seues companyes. “Tampoc hi ha una clara consciència del que és l'assetjament sexual i quan una dona denuncia, moltes vegades queda exposada en tota mena de sospites sobre el seu comportament”, afig.

La Llei d'igualtat recull l'obligació de les empreses d'evitar l'assetjament sexual i per raó de sexe, i els insta que arbitren procediments específics per a la seua prevenció. Per això, CCOO PV negocia a través de la representació legal dels treballadors i de les treballadores protocols que estableixen mesures per a la seua detecció i tractament.

El ciberassetjament és un delicte que ha augmentat en aquests temps de pandèmia. També ho han fet els casos de violència en les llars. Segons Elena Martínez García, vicerectora d'Igualtat, Diversitat i Sostenibilitat de la Universitat de València, encara que les denúncies no s'han incrementat, les cridades al 016 han augmentat un 50 % i les consultes telemàtiques un 600 %. Ha explicat que durant el confinament es va donar una situació ideal per als maltractadors, ja que busquen l'aïllament com a instrument de control de la dona. En aqueixa etapa, des de les administracions públiques es van desplegar un bon nombre de mesures per a atendre les víctimes de violència, “algunes van funcionar molt bé, com les ajudes directes, i unes altres no tant, com els autobusos per a zones rurals, perquè les dones no s'acostaven per no ser assenyalades al poble”, ha assegurat Martínez.

La secretària general de CCOO PV, Ana García Alcolea, s'ha compromés en l'assemblea a lluitar per la igualtat de drets i l'erradicació de totes les bretxes de gènere. “Combatre les violències que pateixen les dones, no és més que defensar drets humans”. Des del sindicat es posa l'accent a denunciar el continu agreujament dels factors estructurals que són el caldo de cultiu de les violències masclistes, com la feminització de la pobresa, l’atur, la precarietat laboral, els recursos insuficients en l'àmbit de les cures o l'absència d'una política d'educació per a la igualtat i la corresponsabilitat.

Després, les delegades i els delegats sindicals s'han concentrat en la plaça, on s'ha anomenat a cadascuna de les dones assassinades, “perquè no volem immunitzar-nos davant aquesta barbaritat, no volem que siguen només un número, no volem que passe més”, ha dit Iborra. De manera simbòlica s'han cremat 30 frases amb la reivindicació que les dones estem #fartes d'aguantar, per sumar-se a la campanya estatal del moviment feminista.