Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 abril 2024.

Presentació Guia ODS

Fer possibles els objectius de desenvolupament sostenible en les empreses

CCOO PV ha acollit avui la presentació de la Guia d'informació i sensibilització sindical sobre els ODS. Una eina perquè qualsevol persona treballadora, especialment aquelles amb responsabilitats sindicals, coneguen el que es pot fer des del centre de treball per actuar a favor dels drets econòmics, socials o ambientals.

28/10/2021.
    D'esquerra a dreta, Vicente López, Ofelia de Felipe i Isabel Barrajón

En la presentació de l'acte, la secretària de Migracions, Cooperació i Moviments Socials, Isabel Barrajón, ha ressaltat el feble avanç en el seu compliment i l'evident risc de retrocés en el desenvolupament de l'Agenda 2030 per l'impacte de la pandèmia: “Tenim la responsabilitat compartida d'enfocar tots els esforços en el compliment de les metes de desenvolupament sostenible. Els ODS necessiten compromisos polítics precisos per a millorar el castigat planeta i les condicions de vida dels seus habitants”.

La secretària general de CCOO PV, Ana García, ha destacat en la inauguració de la jornada que el sindicat ha de contribuir al fet que es complisquen els ODS en les empreses, fonamentals per a la classe treballadora, promovent clàusules en els convenis col·lectius “per a millorar les seues condicions de treball i de vida”.

La Guia, un document elaborat per l'Institut Sindical de Treball, Ambient i Salut (ISTAS) i per l'institut Paz y Solidaridad de la Fundación 1º de Mayo, ha sigut editada en valencià gràcies al suport de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica.

Per a la presentació del seu contingut, la jornada ha comptat amb la participació d’Ofelia de Felipe, tècnica de projectes de l'institut Paz y Solidaridad de la Fundación 1º de Mayo i amb Vicente López, director i gerent d’ISTAS i la Fundación 1º de Mayo. Tots dos han reafirmat el compromís de CCOO amb l'Agenda 2030, “perquè sense drets sindicals és difícil aconseguir la resta”.

López s'ha referit a les dificultats de fer complir els ODS, “perquè no hi ha res que obligue a ningú”, a més que han de desenvolupar-se tenint en compte que la terra és finita i que repartir-se el pastís ara és més complicat. “El nostre model és extractiu lineal de força de treball i matèries primeres per a generar uns productes que consumim i dels quals es desprenen uns residus que no sabem on ficar”, ha assegurat. L'única via possible, en la seua opinió, és caminar cap a una producció circular per a compaginar eficiència, equitat i sostenibilitat.

La consellera Rosa Pérez Garijo ha clausurat la jornada referint-se al núm. 17 referit a teixir aliances perquè els ODS són tan ambiciosos que necessiten del treball conjunt de totes les administracions, la societat civil, empreses i sindicats. Ha agraït a CCOO PV que posen en marxa el mecanisme sindical per a donar-los a conéixer i fer-los valdre en els centres de treball.