Comisiones Obreras del País Valenciano | 26 abril 2024.

Trobada Empresarial 2021 Camp de Morvedre

Ana García reivindica alternatives dialogades de desenvolupament sostenible, cohesionat i igualitari

Ana M. García Alcolea va participar aquest dimarts en l'edició 2021 de la trobada organitzada per l'Associació d'Empresaris del Camp de Morvedre, en el Centre Cultural Mario Monreal de Sagunt. La secretària general de CCOO PV ha intervingut en la taula laboral 'El futur del diàleg social', moderada per Amparo Bru, presidenta de la Comissió de Relacions Laborals d’ASECAM i en la qual també han participat Eva Blasco, presidenta de la CEV de València, i Ismael Sáez, secretari general d'UGT-PV.

20/10/2021.
    Intervenció d'Ana García, secretària general CCOO PV

Anotacions de la intervenció de CCOO PV en la Mesa laboral 'El futur del diàleg social'

1. Quins són els aspectes que més el preocupen en l'àmbit industrial?

La secretària general de CCOO PV ha apuntat les mancances evidenciades per la pandèmia: Caiguda de la producció industrial europea i elevada dependència de l'asiàtica; Acceleració del procés de transformació cap a una indústria més sostenible causada per l'emergència climàtica."Hem de vetllar per una transició ecològica i justa, que atenga no sols la digitalització, sinó la cohesió territorial i la igualtat de gènere en les alternatives proposades".

2. On considera que s'ha d'aconseguir un acord amb les empreses per a dinamitzar l'activitat?

El dret a la informació (art. 64.2.b ET) ha de ser una cosa més que una mera explicació de les actuacions mediambientals projectades per les empreses, pel seu gran impacte actual i futur en l'ocupació i en la supervivència d'aquestes. Necessitem un front comú que permeta una transició adaptada a la realitat de cada sector sense oblidar en cap cas que la transformació s'ha de produir.

És necessari abordar la reforma de l'actual Llei d'indústria de 1992, prèvia al procés de digitalització, sobre la perspectiva de sostenibilitat ambiental i aprofitament de l'economia circular; CCOO PV considera que les línies d'acció prioritàries per a la indústria del SXXI han d'abordar-se en el si del diàleg social des de l'acord per a la recuperació social i econòmica.

3. Serveis de prevenció propis, aliens o mancomunats?

"El servei de prevenció que millor garantia ofereix a les persones treballadors és el que negocien i acorden amb les seues RLT, atesos els límits establits en la normativa. En general, resulta més protector l'alié". Es podrien constituir serveis mancomunats per a empreses del mateix sector o grup empresarial o que desenvolupen la seua activitat en un polígon industrial o àrea geogràfica limitada. Queden excloses les empreses obligades per llei a disposar d'un servei de prevenció propi, prèvia consulta amb la representació legal dels treballadors de cada empresa.

4. Propostes legislatives. En quins aspectes pot la negociació col·lectiva millorar el futur del treball híbrid (presencial & en remot)?

Ja tenim la Llei 10/2021 de treball a distància fruit del DS i de l'acord entre Govern, agents socials i econòmics, que estableix els límits, obligacions i drets. Una norma que s'ha de traslladar a la negociació col·lectiva. Sent conscients que no tots els treballs es poden realitzar a distància és important regular les condicions i els mitjans, minimitzar els riscos del teletreball i preveure l'afectació psicosocial de la no presencialitat.

No hem de caure a reproduir el presentisme físic i defensar el dret a la desconnexió digital. Especial atenció mereixen la salvaguarda de la igualtat entre modalitats i les mesures per a evitar l'eixamplament de la bretxa de gènere (accés a formació, promoció, etc.)

5. Metodologia més fiable per al control de la jornada?

"Per evitar els fraus, tant a les persones treballadores com a la societat, és imprescindible un canvi en la cultura empresarial. No realitzar el registre corresponent dona a entendre que es produeixen excessos de jornada que no es cotitzen, no es paguen o no es declaren i augmenten els riscos d'accidentalitat, a més de no generar ocupació" Ana García Alcolea, secretària general CCOO PV.