Comisiones Obreras del País Valenciano | 20 abril 2024.

Commemoració sindical del Dia Internacional de les Persones Majors

Divendres que ve dia 1 d'octubre de 2021, a les 11 hores, en la pl. del Temple, davant la Delegació del Govern a València, està prevista una concentració, prèvia a la lectura del manifest conjunt, en la qual intervindran els secretaris generals de CCOO PV, Ana García, i d'UGT-PV, Ismael Sáez, i els líders de les federacions de pensionistes de tots dos sindicats.

28/09/2021.
    Imatge d'arxiu

Fa 30 anys, l'Assemblea General de l'ONU, en la seua resolució 45/106 va designar el 1r d'octubre com el dia Internacional de les Persones d'Edat. Tots dos sindicats commemoren anualment la data, per visibilitzar el col·lectiu, destacar les aportacions realitzades per les persones majors a l'avanç de la societat i crear consciència intergeneracional sobre els desafiaments de l'envelliment actiu.

Les persones majors contribueixen des de diferents àmbits al desenvolupament econòmic i social de la nació, però malgrat això, continuen sent excloses de la societat, com aquesta pandèmia ha tornat a demostrar. En el context de crisi sanitària, la vida de les persones majors i la qualitat amb la qual la viuen està condicionada al fet que s'asseguren i enfortisquen serveis públics de qualitat, i a la generació d'espais de convivència capaços de prevaldre les necessitats socials en condicions de seguretat, com ara ciutats més per als vianants i pedalables o xarxes de suport a les persones vulnerables.

La celebració del Dia Internacional de les Persones Majors d'enguany ha estat precedida per la signatura del recent acord sobre pensions. Un acord que no sols posarà fre a la pèrdua de poder adquisitiu de les persones pensionistes, en restablir l'IPC com a índex revaloritzador i assegurar el nul efecte d'una inflació negativa. També suposa la desaparició del factor de sostenibilitat que pretenia rebaixar les pensions de manera creixent, en un 9 % per a les persones que actualment tenen 50 anys, fins a un 25 % per a les més joves, avui prop dels 20-25 anys, per a continuar augmentant la retallada fins i tot després, i deixar els futurs pensionistes en una situació límit, en el moment més vulnerable de les seues vides.

Per tot això, aquest 1 d'octubre, les federacions de Pensionistes i Jubilats d'UGT PV i de CCOO PV reclamaran al Govern i al conjunt de les administracions 8 punts entre els quals destaquen:

1.- Desenvolupament i implantació de polítiques públiques en matèria de promoció de la salut, imprescindibles per a garantir l'envelliment actiu. Situar la despesa sanitària pública en almenys, el 7,2 % del PIB i l'increment de la despesa en atenció primària fins al 25 % del total de la despesa sanitària.

2.- Protecció específica davant de la COVID-19, tant a persones majors autònomes, com a aquelles que requereixen ajuda a domicili o residents en centres (aïllament i prevenció primària o establiment de criteris comuns estatals emparant els drets d'atenció a la dependència i la salut pública).

3.- Augment de la capacitat de resposta del Sistema d'Atenció a la Dependència. Recuperació del finançament estatal i posar en marxa d'un pla de xoc orientat a culminar la implantació del sistema (reorganitzar els centres d'atenció a les persones dependents adequant els seus recursos i espais d’acord amb el grau de dependència, etc.)

4.- Consciència política de la vulnerabilitat davant les retallades del col·lectiu de persones majors, especialment des que s'han convertit en sustentadores principals de les generacions següents: les pensions suposen la principal font d'ingressos de més del 25 % de les llars.

5.- Blindatge del sistema de pensions. Polítiques públiques que garantisquen l'exercici de drets bàsics i promoguen la redistribució de la riquesa. Millora de la contribució fiscal, per a impedir que les desigualtats econòmiques i socials es traslladen a la vellesa (bretxes de gènere, cura i pensions). Increment de les pensions més baixes.

6.- Debat previ a una futura llei integral de drets de les persones majors, que els garantisca protecció específica i preveja: salut, habitatge, oci, cultura, protecció social, econòmica i jurídica.

7.- Consideració de l'envelliment com un assoliment obtingut pels avanços científics i tècnics del coneixement humà i, alhora, com un repte per a aconseguir garantir, durant el temps en què aquesta es prolongue, la millor qualitat de vida.

8.- Implantació de mesures específiques contra la pobresa energètica de la població més vulnerable: bo social, moratòria de talls de llum, tarifa més baixa per a un consum vital mínim en els primers KWH consumits.

CCOO i UGT continuaran reclamant el desenvolupament de polítiques públiques i una major dotació de recursos per a la millora del sistema de salut i dependència, el finançament de les pensions, l'aplicació transversal de la perspectiva de gènere i el replantejament del sistema productiu i fiscal, per a enfrontar els problemes de la població major.