Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

La retirada de les restriccions i l'inici de la temporada turística condicionen l'atur registrat

“Les dones valencianes continuen representant més del 59 % en el registre de desocupació i el 90 % de la contractació que es realitza és temporal, la qual cosa impossibilita desenvolupar projectes de vida, o assegurar la cobertura de les necessitats bàsiques” Ana García Alcolea.

02/06/2021.
    Ana García Alcolea, secretària de Formació i Ocupació de CCOO PV

La dada d'atur registrat al País Valencià pel mes de maig de 2021 és de 435.265 persones, dada que suposa una disminució tant respecte al mes anterior (-2,77 %). L'increment en el nombre de contractes bàsicament correspon a contractació temporal, associada en gran manera al sector serveis, concretament al turisme.

La secretària d'Ocupació i Formació de CCOO PV, Ana M. García Alcolea celebra la reducció significativa de l'atur registrat, sense oblidar que la valenciana és la tercera comunitat autònoma en volum de desocupació, i que la dada registrada pel maig ens retorna a xifres de 2016.

La responsable sindical ha valorat l'escut social que ha permés que la crisi econòmica i social provocada per la pandèmia no tinguera un impacte encara major, però és imprescindible avançar en les reformes estructurals pendents, en el marc del diàleg social. CCOO PV considera fonamental concretar les vies per a la transformació del model productiu per a generar treball decent en condicions dignes. “És una qüestió primordial que interessa a tots els agents econòmics i socials, a l'Administració i a la ciutadania en el seu conjunt, perquè, en cas contrari, quin futur immediat deixem a la nostra joventut? encara més precarietat?” alerta García.

Per tot això, la secretària d'Ocupació i Formació de CCOO PV considera imprescindible escometre de manera immediata les reformes de gran importància compromeses, especialment la derogació de la reforma laboral, l’increment del salari mínim interprofessional i el reforç del sistema públic de pensions, assegurant la seua sostenibilitat i anul·lant la reforma de 2013”.

Per sexes, les dones suporten el major percentatge d'atur registrat, un 59,3 % del total. Si a més comparem la dada amb el mateix mes de l'any 2020, la desocupació masculina disminueix un -4,49 % (-8.327 aturats menys), i la femenina augmenta un 1,21 % amb 3.075 parades més.

Per sectors productius, pràcticament tots han registrat una disminució, però el sector serveis és el que més l'ha notada, ja que té 9.580 persones aturades menys que el mes anterior (-3,09 %). Per contra, respecte al mes de maig de 2020, el col·lectiu sense ocupació anterior ha augmentat l'atur en 8.067 persones (30,45 %).

Respecte a la contractació registrada, el nombre de contractes realitzats al País Valencià pel maig ha sigut de 149.860, la qual cosa suposa un increment de 22.397 respecte a abril, i un increment de 74.431 respecte a maig de 2020.

El sindicat atribueix l'increment en les contractacions i l'increment de cotitzadors a la Seguretat Social a la retirada parcial de les restriccions sanitàries i al començament de la temporada turística. Aquestes circumstàncies no són una solució duradora als problemes que arrossega el mercat de treball valencià (excessiva temporalitat, dependència del sector turístic, pèrdua d'ocupació en activitats industrials, escassa inversió en I+D+I…)

“Encara que les dades poden ser un alleujament respecte a la situació de mesos anteriors, el mercat de treball valencià necessita una actuació orientada a reduir la temporalitat i millorar la qualitat de l'ocupació en general” conclouen.