Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

2020, un any de lluita per una presencialitat segura als centres educatius

    Una vegada passat ja el primer trimestre del curs la FE CCOO PV valora la seua aposta ferma per una presencialitat segura als centres i afirma que l’enorme responsabilitat del personal treballador i de l’alumnat ha estat clau. 

    04/01/2021.
    Presencialitat segura als centres

    Presencialitat segura als centres

    L’any 2020 ha estat molt dur i molt complicat des de l’àmbit sanitari, social i econòmic, però també des de l’educatiu.

    La FE CCOO PV ha analitzat amb el professorat la situació de crisi sanitària als centres educatius, les repercussions per al professorat, l’alumnat i les famílies. El sindicat ha traslladat propostes en tots els àmbits, com ara les meses sectorials, Fòrum Educatiu, comités de seguretat i salut laboral, consells escolars, i d’altres plataformes socials i educatives.

    Moltes de les propostes de la FE han anat per la prevenció sanitària als centres educatius i la salut d’alumnat, de professorat i de famílies. També s’han fet propostes per a millorar el treball a les aules, augmentar la contractació de personal educatiu, gestió del personal vulnerable, formació, instruccions d’inici de curs per a tots els ensenyaments, etc.

    Aquesta acció sindical ha aconseguit un acord que, entre d’altres coses, redueix les hores lectives del professorat per al proper curs, i les deixa en 18 hores per als nivells de Secundària i 23 hores lectives per a Primària i Infantil.

    Però, sense cap dubte, l’aposta més ferma ha estat treballar per establir la presencialitat de l’alumnat a les aules en temps de pandèmia.

    Pel mes d’abril, la Federació d’Ensenyament de Comissions Obreres del País Valencià s’oposà a la tornada de l'alumnat dels centres d'Educació Infantil i Especial, en considerar que aquesta no podia quedar subjecta exclusivament a la voluntarietat de les famílies, sense haver-hi prèviament una planificació i avaluació de l'activitat que garantira una atenció adequada, i que havien de ser criteris educatius i sanitaris, no assistencials, els que havien de marcar la tornada al centre del seu alumnat.

    El sindicat forçà que l’entrada d’aquest i la resta de l’alumnat es realitzara al mes de setembre, perquè es necessitava temps per a preparar protocols clars d'actuació, dotació de personal, dotació econòmica extraordinària per a fer front tasques de neteja, de personal, d’elements higiènics i preventius que permeten una major seguretat per a l’alumnat i per al personal professional. I és en aquest sentit que la FE ha treballat.

    Una vegada passat el primer trimestre del curs, la Federació considera que el resultat ha estat força positiu, ja que la presencialitat als centres s’ha donat de manera segura, la incidència de la covid-19 ha estat mínima i és una evidència que els centres educatius NO són focus de contagi, com sí ho són d’altres d’índole social. L’enorme responsabilitat del personal treballador i de l’alumnat ha estat clau, com també tot l’esforç realitzat per tota la comunitat educativa previ a la reobertura dels centres per assegurar les millors condicions possibles.

    Malauradament, la presencialitat només ha estat possible totalment als nivells d’Infantil, de Primària i primer cicle d’ESO i en grups de 2n de Batxillerat. En altres nivells ha estat combinada amb la semipresencialitat, la qual cosa pot estar derivant algunes situacions de desigualtat.

    D’altra banda, tot i valorar l’esforç fet per les administracions, pensem que s'hauria de disposar de més recursos tant de prevenció, com d’intervenció sanitària, com de personal. En aquest sentit, la FE hi seguirà fent propostes i exigint-hi millores, sense oblidar-nos que segueix pendent la reversió de totes les retallades patides en anys anteriors de crisi econòmica.