Comisiones Obreras del País Valenciano | 20 abril 2024.

CCOO PV denuncia la impossibilitat d'aconseguir cita prèvia per a tràmits d'estrangeria dependents d'Interior

La central sindical reclama a Delegació de Govern un pla de xoc per a acabar amb la situació insostenible de les oficines d'estrangeria, dels tràmits de les quals depén l'estatut de legalitat de milers de persones al País Valencià. CCOO PV també ha manifestat la seua oposició frontal a la reobertura del CIE de València.

22/10/2020.
    Moment de la reunió en Delegació del Govern

El sindicat insta a la Delegació de Govern de la Comunitat Valenciana que, de manera urgent, inicie un pla de xoc que facilite la tramitació digna, àgil i eficaç dels procediments d'estrangeria, i dote de mitjans materials i humans les oficines d’estrangeria. Així ho han traslladat avui al subdelegat de Govern, Rafael Rubio, la secretària de Migracions Isabel Barrajón i l'assessora del CITE María Vázquez, durant la reunió que han mantingut aquest mateix matí.

CCOO PV denuncia la situació inacceptable de les dependències i dels serveis policials d'estrangeria dependents del Ministeri de l'Interior, on resulta impossible obtindre una cita de manera ordinària, la qual cosa està donant lloc a un mercat clandestí de compravenda de cites per circuits completament il·legals, que aprofita la desesperació d'aquestes persones.

Els problemes per aconseguir cita, tant a Alacant com a València, han anat agreujant-se des de finals de 2019. Però des del mes de març passat és ja totalment impossible, segons ha pogut detectar Comissions Obreres. La situació ja s'ha fet insostenible en aquelles funcions que depenen exclusivament del Ministeri de l'Interior (Policia) com són la tramitació de cites per a l'estampillat d’empremtes digitals o per a l'obtenció de les respectives targetes que documenten les corresponents autoritzacions.

En un estat de dret és inadmissible que una Administració no pose els mitjans adequats per solucionar situacions que, al País Valencià són ja extremes i inadmissibles. La secretària de Migracions de CCOO PV, Isabel Barrajón, recorda que d'aqueixes tramitacions depén l'estatut de legalitat de milers de persones a la nostra autonomia i, per tant, “l'exercici de drets fonamentals, així com l'accés a la sanitat o la reagrupació familiar”. Encara que la resolució hauria de servir com a documentació vàlida, Barrajón assenyala que la falta de la targeta d'identificació impedeix en la pràctica a les persones afectades tindre un compte corrent, viatjar a un altre país o fins i tot aconseguir una ocupació.

CCOO PV tracta de donar resposta i atendre les persones estrangeres que arriben al sindicat, però la comunicació amb les comissaries (bé a través de la web o per via telefònica) fins ara és impossible, totalment infructuosa.

El subdelegat de Govern ha manifestat la seua predisposició total que les dependències d'estrangeria es vagen dotant de mitjans per a desembossar la situació, que ha admés insostenible. El sindicat per la seua part vigilarà amb atenció l'evolució del problema.

Rebuig a la reobertura del Centre d'Internament d'Estrangers

Finalment, CCOO PV ha manifestat a la Delegació del Govern la seua oposició frontal que reòbriguen el CIE de Sapadors de València, actualment tancat per obres, per ser un espai incompatible des del punt de vista de la salut, de la dignitat i del respecte als drets humans.

“Mentre s'anuncien tot tipus de restriccions sanitàries, no podem permetre que s'interne persones que no han comés cap delicte per un període de fins a 60 dies, en centres de règim tancat que no disposen de la infraestructura suficient ni de les condicions mínimes com per a afrontar la possibilitat d'un sol contagi, com ha sigut reconegut pel mateix Defensor del Poble”, explica la responsable de Migracions de CCOO PV.

La central sindical exigeix que es prenga en consideració de manera prioritària la salut i la seguretat, tant de les persones migrants com del personal que hauria de prestar servei en els CIE.