Comisiones Obreras del País Valenciano | 18 abril 2024.

L'èxit de la vaga en Kamax impulsa l'acord aconseguit entre l'empresa i el Comité

• Es redueixen les extincions i s'acorda recuperar activitats externalitzades, entre altres millores.

La direcció de la planta de Museros (València) dedicada a la fabricació de caragols per a l'automoció, va plantejar una dràstica reducció de plantilla. El seguiment total de la vaga ha sigut clau per a aconseguir un acord amb la representació de treballadors i treballadores.

11/09/2020.
Vaga en Kamax.

La direcció de Kamax, en el seu centre de Museros, va plantejar un dràstic procés de reestructuració de plantilla que, inicialment representava l'acomiadament de 75 treballadors i treballadores de la seua plantilla.

CCOO va denunciar la falta de justificació i desproporcionalitat de les mesures. Com s'ha acabat demostrant, hi ha mecanismes per a corregir la situació negativa plantejada per l'empresa i mantindre l'ocupació: contractes relleu o la recuperació d'activitats, eren el camí a seguir i així es compartia àmpliament per la resta del Comité d'Empresa.

Després d'un llarg i complex procés de negociació i la impossibilitat d'aconseguir un acord, la direcció de l'empresa va comunicar al Comité la decisió de començar a executar acomiadaments a partir del 30 de setembre.

Després de les assemblees informatives realitzades pel Comité, es va decidir majoritàriament convocar vaga a partir del 9 de setembre i amb caràcter indefinit. L'èxit d'aquesta mobilització, que va paralitzar per complet l'activitat de la planta va ser l'element clau perquè el Comité de Vaga fora convocat aqueix mateix dia per la direcció i, durant aqueixa mateixa vesprada, es va aconseguir un acord que ha possibilitat:

a) Reduir dràsticament les extincions, que passen de les 75 inicials a un màxim de 49, que podrien veure's reduïdes de manera substancial a tenor dels punts següents.

b) Aquests 49 treballadors i treballadores, voluntàriament, poden acollir-se a dues alternatives: una extinció amb indemnització equivalent a l'acomiadament improcedent o un pla de reincorporació en un termini no superior a 18 mesos, amb caràcter indefinit i idèntiques condicions (categoria i règim salarial) i percebre paral·lelament una indemnització inicial de 25 dies de salari per any treballat. En cas de no fer-se efectiu el compromís de reincorporació en el termini indicat, percebrien una indemnització extra de 35/23 dies per any treballat (referits al període anterior i posterior al 12-2-2012).

c) A aquest efecte de generar aqueixes vacants per a la seua reincorporació, s'ha acordat la recuperació d'activitats externalitzades i un pla de jubilacions per contracte de relleu.

d) Millores en els ERTO. La totalitat de la plantilla percebrà, amb caràcter retroactiu millores en les condicions dels ERTO de força major en què ara estan inmersos

e) Com a mesura encaminada a reduir el nombre d'acomiadaments, s'acorda un ERTO ETOP (per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció) que podria iniciar-se després de la finalització d’ERTO de força major, amb millores idèntiques a aquest.

La Federació d'Indústria PV de CCOO felicita la Secció Sindical en Kamax pel treball realitzat i, especialment, la plantilla per la seua unitat i capacitat de mobilització. Viu exemple que l'acció col·lectiva és el millor mecanisme per a defensar els interessos de la classe treballadora.