Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

Un pla estratègic per a la indústria proveïdora del sector de l'automòbil

CCOO aposta per un model productiu en el qual la indústria torne a generar ocupació de qualitat i riquesa per al conjunt de la societat. Per analitzar i traslladar aquestes propostes, el sindicat ha organitzat una trobada a Sagunt amb l'eurodiputat Manuel Pineda i la diputada en el Congrés Roser Maestro, d'Unides Podem. Un acte en el qual han participat les seccions sindicals de les principals empreses del sector al Camp de Morvedre.

03/07/2020.
    Encuentro en la sede de CCOO en Puerto de Sagunto.

La falta d'una política i estratègia industrial a mitjà i llarg termini té efectes devastadors per a l'ocupació, per a les condicions de vida de milers de famílies, així com per al conjunt de la societat. La participació escassa de la indústria manufacturera en el PIB (12,6 % l’any 2018), per sota de la mitjana dels països de la UE (14,5 % l’any 2018), situa Espanya en una posició de feblesa per a afrontar situacions de crisis.

Sectors com el turisme o, els serveis, subjectes a l'estacionalitat, inestables en l'ocupació i amb unes condicions laborals molt inferiors a la indústria, no són capaços per si sols de donar resposta a situacions com la que estem vivint en l'actualitat.

Actualment estem veient com les ocupacions de milers de treballadors i treballadores estan en la corda fluixa, pendents de les decisions de deslocalització de multinacionals com Nissan i Alcoa. Més endavant, desgraciadament, continuaran els tancaments i acomiadaments en la resta d'empreses les produccions de les quals depenen directament d'aquestes.

Aquestes multinacionals que han obtingut grans beneficis en les seues plantes espanyoles al llarg dels anys, gràcies fonamentalment a l'esforç, al compromís, a la qualificació dels treballadors i de les treballadores i a les ajudes de fons públics a les quals han accedit, han realitzat inversions escasses o nul·les per a situar les plantes espanyoles en una situació competitiva que garantira l'ocupació i l’estabilitat de les produccions.

Per analitzar i traslladar les propostes de CCOO, el sindicat ha organitzat una trobada amb l'eurodiputat per Unides Podem, Manuel Pineda i la diputada en el Congrés per la mateixa formació, Roser Maestro. En aquesta reunió també han participat les seccions sindicals de CCOO en Pilkington, TkGalmed, Gonvarri València i ArcelorMittal, juntament amb la secretària general de CCOO Camp de Morvedre, Begoña Cortijo, el secretari general de CCOO Indústria al País València, Javier Galarza i l'economista i membre de l'Executiva de CCOO PV, Vicente López.

Evitar les deslocalitzacions

Sagunt ha suportat la reconversió industrial dels anys 80 i la pèrdua d'una part important d'activitat industrial durant la passada crisi econòmica. Per això, CCOO defensa amb esforç la indústria que queda, i estableix les bases per a un desenvolupament industrial potent en el qual sustentar el creixement econòmic del nostre territori.

Queden encara moltes plantes, vinculades al sector automobilístic i, per tant, molt dependents de les decisions que adopten les signatures de fabricants de cotxes que operen a Espanya. No obstant això, aquestes empreses proveïdores, no disposen d’un pla específic per a la seua recuperació, tal com s'ha plantejat per al sector automòbil.

És necessari un ambiciós pla europeu de recuperació industrial, amb paquets d'estímul en l’àmbit dels estats membres i de la UE per a impulsar la producció industrial amb un enfocament especial en sectors molt afectats per COVID-19, com els proveïdors de l'automòbil:

- Desenvolupar sinergies entre l'Acord verd europeu i la nova estratègia industrial de la UE.

- Invertir en infraestructura per a energies netes i garantir energia segura, suficient i assequible.

- Assegurar que cap planta industrial es tanque sense buscar nous inversors per a evitar

reubicacions laborals i acomiadaments massius.

Són necessaris canvis profunds legislatius i econòmics, que eviten les deslocalitzacions, que garantisquen inversions en I+D+i, que atraguen productes d'alt nivell afegit, que permeten la consolidació de l'ocupació. Això a través de programes que no siguen sempre subvencions o fons finalistes, sense compromisos de permanència o compromisos de desenvolupament de productes, que garantisquen la competitivitat. Són necessaris plans estratègics i de recuperació que no es limiten a mantindre la manufactura com a element productiu i de negoci.

És el moment d'exigir als diferents governs situar l'economia espanyola a l'altura de les economies que disposaven de sectors industrials sòlids i potents i sectors públics dinàmics, ja que aquestes economies són les més preparades a l'hora d'afrontar les conseqüències de les crisis econòmiques.

L'enfortiment de la indústria i els serveis públics constitueix una necessitat estratègica i una condició indispensable per a la reconstrucció social i econòmica del país, ja que poden generar el gran creixement de la productivitat, necessari per a reiniciar un desenvolupament sostenible i la recuperació de l'ocupació, així com la reconstrucció econòmica entorn d'un nou model productiu més fort.

Com a continuació a aquesta reunió, s'ha acordat amb la delegació d'Unides Podem el trasllat de les propostes de CCOO al Parlament Europeu. Està previst per tant que entre els mesos de setembre i octubre, una delegació de CCOO Camp de Morvedre i CCOO Indústria PV viatjarà a Brussel·les per traslladar les seues propostes d'enfortiment de la indústria.