Comisiones Obreras del País Valenciano | 20 abril 2024.

CCOO PV denuncia que la desescalada a la província d'Alacant es produeix a costa de l'economia submergida

Només així s'explica que, en plena fase segona, tan sols el 3,96 % del personal suspés per un ERTO haja començat a treballar, quan a Castelló se situa en el 24,32 % i a València ascendeix al 29,58 %.

10/06/2020.
    El sindicat reivindica la posada en marxa de l'Observatori del Treball Decent, retardat per l'estat d'alarma.

Segons les dades conegudes ahir per la Tresoreria General de la Seguretat Social, de les 414.172 persones afectades per un ERTO des del 12 de març, 226.398 homes i 175.764 dones, s'han rescatat tan sols 64.711, un 15,62 %. Es refereix a suspensions temporals d'ocupació, totals o parcials, en la seua majoria per força major. Unes dades que, segons el parer de CCOO PV, ens ofereixen algunes pistes sobre les tendències a curt termini “i és que el grau d'incertesa general sembla que es focalitza en l'ocupació, per la qual cosa les empreses continuen desviant part dels seus costos socials a l'Estat”.

El sindicat afirma que tot indica que, en el cas de la província d'Alacant, s'ha produït un increment de l'economia submergida, perquè és “incomprensible que únicament el 3,96 % del personal suspés siga desafectat, quan una part molt important del sector hostaler pot reprendre la seua activitat gradualment”, assegura el seu secretari general, Arturo León. Màximament quan el sector serveis ha sigut el que majoritàriament ha acudit a la via de les suspensions, cosa cosa que ha sigut compresa pel conjunt de la societat.

Aquestes dades ens continuen proporcionant una visió curtterminista de l'empresariat de la província i, segons CCOO PV, no podem permetre'ns una tornada als nivells d'informalitat en el mercat de treball com els previs a la pandèmia. Si en una cosa hi ha consens, ha manifestat León, és que necessitem una xarxa de protecció social forta i, per a això, aspirem que la província amb la taxa més elevada d'economia submergida, transite cap a la legalitat en la contractació perquè, de no fer-ho, les conseqüències negatives són per a tota la societat.

El sindicat reivindica la posada en marxa de l'Observatori del Treball Decent, retardat per l'estat d'alarma, que establisca indicadors que permeten corregir des de les polítiques públiques aquests desajustaments en el mercat laboral que reforcen les situacions de pobresa extrema. “Fem una crida a la responsabilitat empresarial, en una província en la qual conviuen a més altres problemàtiques com la sinistralitat laboral. En aquests dos mesos han mort vuit persones com a conseqüències d'accidents de treball”, es lamenta Arturo León

AFECTACIONS PER ERTO (12/03 – 08/06) DESAFECTACIONS (16/03 – 08/06)
    València: 165.985 València: 49.096 (29,58 %)

Alacant: 130.836