Comisiones Obreras del País Valenciano | 20 abril 2024.

CCOO PV crida a un diàleg social capaç d'articular mesures col·lectives de protecció social i una reactivació productiva estable

La secretària d'Ocupació i Formació de CCOO PV, Ana García, afirma que “una vegada més, el treball ha demostrat ser el factor fonamental de cohesió social, hem d'afrontar el repte de preservar la dignitat laboral transformant el nostre model productiu i apostar per la innovació, la formació i el valor afegit”.

28/04/2020.

El primer trimestre de 2020 finalitza marcat per les conseqüències d'una crisi sanitària, econòmica i social que ha colpejat durament les famílies i el teixit productiu, i que ha provocat la destrucció de milers d'ocupacions. Més enllà de les xifres d'aquest trimestre, al sindicat li preocupa la situació del mercat laboral resultant, una vegada superats els moments més durs d'aquesta pandèmia, quan es comence a reprendre l'activitat productiva. Milers de persones treballadores no tindran una ocupació a la qual tornar, i veuran incrementar-se perillosament el risc de pobresa i d’exclusió social.

“El primer és superar aquesta crisi i protegir les persones que estan cuidant de la nostra salut, o en els supermercats, transportistes, personal de neteja, de repartiment, de serveis socials i una gran quantitat de treballadors i treballadores en múltiples sectors que continuen treballant i que en molts casos, treballen en sectors de poc reconeixement i amb salaris baixos” prioritza la secretària d'Ocupació. Després, és fonamental establir un marc de protecció social reforçat i de recuperació econòmica planificada perquè ningú es quede enrere, amb especial atenció a les 200.000 persones a la nostra comunitat autònoma que abans de la crisi, ja no tenien cap mena de prestació.

Segons el parer de CCOO PV, tenim l'oportunitat d'estructurar un canvi de model productiu que pose fi a la precarietat laboral que patíem i dedicar recursos en la recuperació industrial que durant tants anys es va estar desmantellant i preparar-nos així per a futurs impactes en la salut com els actuals. Urgeix reforçar els pilars fonamentals del nostre estat de benestar, sanitat, educació, i serveis socials, atenció a la dependència, i en general tots els serveis públics afeblits per les retallades imposades en la crisi anterior.

El sindicat insta a un canvi de paradigma mitjançant l'impuls de la investigació i el desenvolupament, amb una aposta decidida per la inversió en energies renovables, per a una recuperació econòmica basada en la creació d'ocupació sostenible. Per a això, CCOO PV considera fonamental un diàleg social potent que done suport a la transformació del nostre mercat laboral cap a un model estable, amb ocupació de qualitat i amb drets, en sectors productius d'alt valor afegit, mitjançant l'especialització i la qualificació de les persones mitjançant el reforç de la formació.

Finalment, la secretària d'Ocupació de COO PV crida a participar en un Primer de Maig diferent, a sumar-se a la manifestació virtual d'aquest divendres en xarxes socials a les 13.30 hores i a totes les accions programades pel sindicat per a reivindicar que un altre model social i econòmic és possible.

Anàlisi de les dades i característiques d'aquesta EPA

L'Enquesta de població activa d'aquest trimestre s'ha elaborat utilitzant una grandària mostral inferior a l'habitual, per la qual cosa els errors de mostreig són un poc majors. A més, no recull encara l'afectació de la pandèmia sobre el mercat de treball i l'impacte total solament podrà valorar-se més endavant, en les dades dels mesos successius. També cal tindre en compte que les persones afectades per un expedient de regulació temporal d'ocupació figuren com a població ocupada, no aturada, és a dir, la reducció de l'activitat econòmica no té un reflex proporcional en l'estadística laboral.

Al País Valencià s'ha donat un increment d’11.400 persones aturades, la qual cosa representa un total de 348.700 persones aturades al nostre territori, i ens situa com la quarta comunitat autònoma quant a volum de persones aturades (10,5 %).

La taxa d'atur del País Valencià (14,39 %) ha experimentat un repunt lleuger que trenca amb la tendència descendent dels últims trimestres, i torna a valors de 2018. Per sexe, les dones aglutinen major taxa d’atur (16,1 %) que els homes (12,9 %).

Les dades permeten observar l'efecte amortidor, en relació amb la pandèmia, de les mesures laborals temporals en els sectors amb millors condicions laborals, mentre que les activitats amb major precarietat laboral tenen un reflex estadístic clar en les xifres d'aturats.

L'increment correspon al sector serveis, és a dir, és aquest sector el que en menor manera ha aplicat mesures de tipus temporal: l'impacte de les mesures de confinament en la indústria i en la construcció s'ha absorbit temporalment mitjançant ERTO, mentre que en el sector serveis ha donat lloc, en una manera considerable, a l'extinció dels llocs de treball.

La relació amb les condicions laborals prèvies a la pandèmia és evident: la contractació temporal per períodes molt curts en el sector serveis (particularment en hostaleria i comerç) ha donat lloc a la no renovació de contractes davant la caiguda de la demanda, davant d'altres sectors econòmics en els quals s'han aplicat mesures temporals (ERTO) que no donen lloc a un increment estadístic del nombre d'aturats.

Com a conseqüència de tot això, la taxa d'atur és del 14,39 i l'increment respecte a l'últim trimestre de 2020 sens dubte es veu afectat per les mesures de confinament, però no és possible separar l'efecte d'aquestes d'altres factors de caràcter estacional, especialment els relacionats amb la fi de contractes en el sector serveis després de les festes nadalenques.

Des del 16 de març al País Valencià s'han autoritzat un total de 62.713 ERTO (amb data 26 d'abril) el 72,1 % de les persones afectades són del sector serveis, el 22,7 % de la Indústria i el 4,8 % de la construcció.

Per territoris, el 41,4 % de persones afectades són de València (155.379 en 29.665 ERTO), el 33 % d'Alacant (123.814 en 24.838 ERTO) i el 10,3 % de Castelló amb 38.761 persones afectades en 7.472 ERTO. El 15,2 % restant afecten diverses províncies (57.074 persones afectades en 738 ERTO).