Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

CCOO denuncia que les treballadores de la llar són les grans oblidades en la crisi del coronavirus

CCOO de Construcció i Serveis PV continua reivindicant al Govern mesures de xoc que garantisquen protecció sanitària i econòmica a les treballadores de la llar. “No pot permetre's l'oblit d'un sector fonamental per al funcionament de l'economia i la cura de les famílies, ni que es convertisquen en un mer objecte 'd'un sol ús' en plena pandèmia mundial".

24/03/2020.
    Recrudescència de la desprotecció de les treballadores de la llar

CCOO de Construcció i Serveis PV assisteix amb indignació a la situació per la qual travessen les treballadores de la llar, un col·lectiu històricament desfavorit, agreujada per la crisi actual del Covid-19. La desigualtat històrica en el sector s'ha empitjorat, i mostra clarament que no hi ha cap equiparació amb la resta de persones treballadores, queden privades de la prestació més bàsica per a qualsevol persona assalariada que perd la seua ocupació i per tant els seus ingressos, com és l’atur, per la desprotecció absoluta que pateixen.

CCOO porta anys reivindicant incansablement la signatura per part del Govern espanyol del Conveni 189 de l’OIT, que comportaria, entre altres assoliments, el reconeixement del dret a la prestació per atur, així com la regulació en matèria de prevenció de riscos laborals.

Els últims dies, el Govern ha anat adoptant mesures per a diferents sectors i serveis, sense que fins ara s'haja previst cap destinada a pal·liar les conseqüències patides per les treballadores de la llar. El sindicat denuncia que estan sent les grans oblidades en tota aquesta crisi, malgrat que, segons l'Enquesta de població activa (EPA), la xifra d'empleades de la llar ascendeix a 400.000 persones afiliades a la Seguretat Social, d'un total de 600.000 que n’hi ha a Espanya (96 % dones).

CCOO denuncia que mentre a algunes se les està acomiadant, a altres se les obliga a acudir a les seues ocupacions sense la protecció necessària davant del coronavirus, i altres se'ls imposen dies de vacances obligatoris. Unes altres es veuen forçades a realitzar jornades interminables, i queden en molts casos confinades en els domicilis en els quals treballen, sense que la família ocupadora respecte el seu horari de descans. La situació s'agreuja quan en els domicilis conviuen menors pel tancament de les escoles, amb persones adultes teletreballant i persones dependents. Moltes altres internes perden fins el seu sostre, en no disposar en la data de l'acomiadament d'altra residència, ni mitjans per a aconseguir-la, i amb la facilitat afegida que implica el baix cost dels seus acomiadaments.

En definitiva, desenes de milers de treballadores de la llar no disposen de cap mena de mecanisme que els garantisca uns mínims ingressos, per la qual cosa CCOO de Construcció i Serveis PV sol·licita a l'executiu mesures extraordinàries perquè cap treballadora de la llar, com diu el mateix Govern “es quede arrere”. A més, el sindicat planteja que és necessària la implementació d'una compensació equivalent a la prestació per atur declarada per a altres col·lectius i, no menys important, que els arriben les mesures preventives necessàries per a efectuar el seu treball amb el menor risc, ja que actualment estan fora de l'àmbit d'aplicació de la Llei de prevenció de riscos laborals.