Comisiones Obreras del País Valenciano | 24 abril 2024.

Es constitueix l'Observatori del Treball Decent

L'Observatori, proposat pels agents socials i econòmics, s'ha presentat al Palau de la Generalitat Valenciana. Es tracta d'un òrgan consultiu, de participació i proposta, en matèria de treball. “Ha d'actuar amb determinació, combatent l'economia submergida, la precarietat laboral i la feminització de la pobresa, a més d'analitzar els usos i temps de treball”, ha assegurat Arturo León.

21/01/2020.
    Representants socials, econòmics i polítics.

L'acte de constitució va estar presidit pels secretaris generals de CCOO PV i UGT-PV, Arturo León i Ismael Sáez; el president de la CEV, Salvador Navarro, el president del Consell, Ximo Puig; el conseller d'Economia, Rafael Climent; el director general de Treball, Gustavo Gardey; i el director de l'Oficina de l'Organització Internacional del Treball (OIT) a Espanya, Joaquín Nieto.

Aquest Observatori va ser acordat en la Mesa del Diàleg Social i estarà adscrit a la Conselleria d'Economia. Realitzarà un seguiment permanent del mercat laboral valencià i dels programes de polítiques actives d'ocupació; detecció de nous nínxols d'ocupació i de necessitats formatives en sectors econòmics emergents, així com el seguiment de les actuacions de control de l'economia submergida i precarització del treball. És el primer de tot l'Estat que aborda aquesta temàtica i està pendent encara de desenvolupament reglamentari per a començar a funcionar. La previsió és que s'aprove en un dels plens del Consell del mes de febrer.

El secretari general de CCOO PV, ha recordat en la seua intervenció que l'any 2015, Nacions Unides hi va introduir el concepte de treball decent. És aquell que dignifica i permet el desenvolupament de les pròpies capacitats. Porta implícit els drets laborals, la protecció social, les oportunitats d'ocupació i el diàleg social. Més enllà de les definicions, el treball és element central de la societat. És un mitjà a través del qual les persones obtenen els recursos suficients per a cobrir les seues necessitats vitals, un instrument de socialització i de desenvolupament humà.

El treball decent forma part dels Objectius de desenvolupament sostenible i de l'Agenda 2030, que han de complir els governs, la societat civil, els sectors econòmics i les persones. En molts llocs, el fet de tindre una ocupació no garanteix poder escapar de la pobresa, Espanya i el País Valencià no són l'excepció. Per tant, Arturo León ha assegurat que “hem de reflexionar sobre aquest progrés desigual i revisar les nostres polítiques econòmiques i socials destinades a erradicar la pobresa”.

Les dades del mercat de treball al País Valencià posen de manifest que ens queda camí per recórrer per a aconseguir l'objectiu de generar treball decent per a totes i tots. Fenòmens com l'economia submergida en sectors importants de la nostra economia, com el calçat, l'hostaleria o el camp; el gran volum d'hores extraordinàries no pagades o remunerades en diners negres; el treball domèstic i de cures o l'extensió de la figura del fals autònom, són realitats centrals per a l'Observatori.

És important analitzar el treball que actualment s'està creant, amb alta rotació i creixement de l'ocupació a temps parcial. També futurs escenaris sorgits de la nova cultura del temps de treball o el relacionat amb l'economia de plataformes. Tot l’anterior amb l'objectiu de contribuir a un creixement sostenible i inclusiu i a un treball amb drets.