Comisiones Obreras del País Valenciano | 17 de enero de 2020

Defensa la teua postura

CCOO alerta de la sobrecàrrega laboral de les treballadores de residències

El sindicat ha presentat un estudi sobre l’ús excessiu de fàrmacs entre aquest col· lectiu per a pal·liar el dolor muscular i l’ansietat, consum que, en massa ocasions, deriva en addiccions que tenen origen laboral. El sector ocupa més de 15.000 treballadores i treballadors al País Valencià, dels quals més del 90 % són dones.

18/12/2019.
    CCOO ha celebrat la jornada a València ‘Els teus drets, la millor medicina’.

CCOO ha celebrat una jornada a València anomenada ‘Els teus drets, la millor medicina’ que visibilitza i consciencia sobre la càrrega de treball físic en un sector que ocupa més de 15.000 treballadores i treballadors al País Valencià, dels quals més del 90 % són dones. A més, han presentat un estudi que reflecteix que, en moltes ocasions, les dures condicions laborals provoquen l'ús excessiu de fàrmacs per a pal·liar el dolor muscular.

Les secretaries de Salut Laboral de la Federació de Sanitat i Serveis Sociosanitaris de CCOO i la Confederació Sindical de CCOO han volgut reflectir en la trobada, les situacions de precarietat d'aquestes treballadores (amb un ritme de treball elevat, jornades massa llargues i salaris baixos) i les seues conseqüències.

L'estudi presentat recull les conclusions de nou grups de discussió i 24 entrevistes en profunditat realitzades en nou ciutats espanyoles entre personal del sector (gericultores, netejadores, infermeres, personal de medicina del treball i atenció, serveis de prevenció, representants sindicals...).

Consum de fàrmacs

Les dades reflecteixen que les treballadores de residències de majors es veuen obligades, en moltes ocasions, a un consum elevat de fàrmacs i psicofàrmacs per a pal·liar dolors musculars i rebaixar el nivell d'ansietat, consum que, en massa ocasions, deriva en addiccions que tenen origen laboral.

Quant a les formes de consum, els resultats revelen que es tracta d'un “policonsum”, ja que uns medicaments els porten a prendre uns altres per a pal·liar els efectes dels primers. Destaquen els analgèsics o antiinflamatoris i els relaxants per a alleujar el dolor muscular, moltes vegades no són receptats per un professional. Després sorgeixen els ansiolítics per a tractar l'estrés i l'ansietat que pateixen per les altes càrregues i ritmes de treball, ocasionades per uns residents i unes residents cada vegada més pluripatològics/iques que amb un grau major de dependència necessiten de més atenció. A més, molts d'aquests fàrmacs impliquen la utilització d'uns altres com per exemple protectors gàstrics, per a pal·liar els efectes secundaris dels anteriors.

Per a aquest sindicat és imprescindible millorar les condicions de treball perquè complisquen amb els convenis del sector, uns plecs de condicions en les comunitats autònomes i ajuntaments que s'ajusten a valor real del servei a prestar i una millora de les condicions salarials.

CCOO exigeix que s'avaluen adequadament els riscos als quals estan sotmeses aquestes treballadores, que es millore significativament la vigilància preventiva de la salut i que es garantisca una formació adequada per a cada lloc de treball, que cobrisca aspectes tècnics i relacionals en les residències.