Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

Organitzacions d'El Salvador visiten València, Ontinyent i Alacant per explicar la realitat del seu país

• Del 23 al 27 de setembre. Actes a diferents punts del territori.

Representants de l'Asociación Comunitaria Unida por el Agua y la Agricultura i el Sindicato de las Trabajadoras de Bordado a Domicilio, implicades en la transformació social d'El Salvador, visiten el País Valencià per contar quina és la realitat dels drets econòmics, culturals i socials al seu país.

17/09/2019.
Jornades

Les semblances i diferències entre El Salvador i el nostre país en són moltes. Exemples d'allò que passa a ambdós països són la recent finalització del bipartidisme, les reivindicacions per la igualtat, el desafiament de combatre el canvi climàtic o la necessitat de millores laborals.

Entre el 22 i el 28 de setembre tres persones implicades en la transformació social d'El Salvador -Ernesto Beltrán, Mirian Dueñas i Roxana Reyes- visitaran diferents punts del nostre territori. Aprofitaran la visita per contar quin és el treball que desenvolupen des de les seues organitzacions al país i ens informaran sobre la seua realitat social i política sense intermediaris, i utilitzaran com a fil conductor els drets econòmics, culturals, socials i mediambientals a la República.

Ernesto Beltrán és treballador de l'Asociación Comunitaria Unida por el Agua y la Agricultura (ACUA), organització que visita el País Valencià per segona ocasió enguany. ACUA és una organització no governamental (ONG) -fundada a la fi de 2004 i col·laboradora de la Fundació Pau i Solidaritat a El Salvador- orientada a la gestió de recursos hídrics i la sobirania alimentària, per a garantir el dret humà a l'aigua i a l'alimentació que desenvolupa la seua tasca en defensa dels drets humans en l'àmbit de la cooperació internacional per al desenvolupament.

Mirian Dueñas és sindicalista al Sindicato de las Trabajadoras de Bordado a Domicilio (SITRABORDO). Per qüestions econòmiques i de cura familiar va abandonar els estudis als 13 anys i començà a treballar brodant amb una cosina. Als 15 anys ja treballava a una fàbrica. A través d'ACOPANCHI (cooperativa de brodadores) i SITRABORDO ha participat en la reivindicació de la millora salarial i dels drets laborals de les dones, especialment de les treballadores de maquiles tèxtils. "L'ACOPANCHI sorgeix de la necessitat de treballar i millorar les condicions salarials de les dones".

Roxana Reyes, experta en l'apoderament i el treball organitzatiu de les dones, ha estat durant més de 16 anys impulsant Panchimalco l'apoderament de les dones mitjançant l'enfortiment de capacitats (lideratge, presa de decisions, sensibilització en relacions equitatives i d'igualtat i respecte entre dones i homes...), la promoció de l'articulació i el lideratge de les dones en activitats productives per avançar en l'apoderament econòmic i la incidència en la seguretat i sobirania alimentària així com en la participació política i incidència per a la reivindicació dels drets de les dones.

La seua visita s'emmarca dins dels projectes de sensibilització de la Fundació Pau i Solidaritat cofinançats per l'Ajuntament de València i l'Ajuntament d'Alacant. Amb aquests projectes es busca despertar i prendre consciència de les realitats comunes entre països d'arreu del món així com identificar les causes i conseqüències de l'empobriment i la vulneració de drets generades pel model de desenvolupament actual.

Des de l'any 1992 la Fundació Pau i Solidaritat -organització no governamental de cooperació al desenvolupament vinculada a la CS CCOO PV- promou l'adopció d'una postura crítica davant les desigualtats i defensa la necessitat d'una implicació personal i col·lectiva per a aconseguir un desenvolupament humà, just i ecològicament sostenible.

Durant aquesta setmana les diferents activitats organitzades a València, Ontinyent i Alacant -que pots consultar en aquest enllaç- consistiran en espais de reflexió i sensibilització on comprendre la nostra realitat, la nostra situació en el món global i l'impacte de les nostres accions i decisions en la vida d’altres persones.