Comisiones Obreras del País Valenciano | 11 agosto 2026.

#Habitatge

Pressupostos 2026

CCOO PV denuncia partides pressupostàries “insuficients” en serveis públics, habitatge o sectors productius

    El sindicat ha traslladat al Govern valencià un document de propostes davant els pressupostos de la Generalitat per a 2026, en matèria de serveis socials, sanitat, educació, cultura, indústria, habitatge, ocupació, igualtat, mobilitat, migracions i cooperació, així com una bateria de reformes fiscals per a incrementar els ingressos.

    14/07/2026.
    Hemicicle de les Corts Valencianes (web Corts Valencianes).

    Hemicicle de les Corts Valencianes (web Corts Valencianes).

    Resulta incongruent, per a la central sindical, pretendre abordar la transformació del model productiu, la millora dels serveis públics o els reptes en matèria d'habitatge, igualtat o migracions, congelant o retallant l'esforç pressupostari real. I és que el Servei del Deute Públic consumeix ja el 25,22 % del pressupost total de la GVA, i desplaça Educació com a segona partida amb més pes en els comptes autonòmics, només per darrere de Sanitat. “La quitació d’11.210 milions d'euros oferida per l'executiu central no resol el problema, però suposaria un estalvi de 1.200 milions d'euros en el pagament d'interessos, per la qual cosa no acceptar aqueixa condonació només pot respondre a una qüestió partidista”, ha manifestat Ana García Alcolea.

    Entre les principals denúncies, CCOO PV subratlla que l'atenció primària es congela en un 19 % del pressupost sanitari, molt lluny del 25 % que reclama el sindicat; que el pressupost educatiu creix però per davall de la mitjana del conjunt de la Generalitat i perd pes relatiu sobre el total dels comptes; que la partida de "Funció social de l'habitatge" cau un 26,3 % mentre creix la destinada a construcció; i que LABORA pateix una nova retallada del 13,4 %, que se suma a la ja denunciada en l'exercici anterior. Així mateix, considera necessari ampliar la dotació per al nou pacte contra les violències masclistes, caducat des de 2022, o per a complir els compromisos de l'Estratègia Valenciana de Migracions.

    Quant a les propostes, planteja la creació d'un fons valencià de reindustrialització que done suport a plans estratègics, així com el reforç dels instruments públics de finançament per a projectes industrials innovadors, la transició energètica o l'economia circular. Tot això acompanyat de mecanismes de governança i de requalificació professional. Un capítol destacat és la implantació de plans de mobilitat en el teixit empresarial valencià i en el seu personal, tant de manera general com en la seua aplicació específica als polígons industrials.

    Alerta davant el procés d'esmenes

    Des del sindicat s'ha traslladat també al Govern valencià la seua preocupació davant el procés d'esmenes. CCOO PV espera que el Partit Popular no cedisca davant els postulats de l'extrema dreta i que no elimine la partida destinada a ajudar en la negociació dels plans d'igualtat en les empreses. Recorda que, al País Valencià, de les 2.967 empreses obligades a disposar d'un pla d'igualtat, el 48,2 % ja en compta amb un, una dada que demostra que la presència sindical resulta decisiva per a l'existència d'aquests acords, que permeten avançar en igualtat real dins del món del treball. Eliminar aquesta partida, adverteix CCOO PV, suposaria un retrocés directe en els drets de les treballadores valencianes i deixaria sense suport tècnic centenars d'empreses que encara han de negociar o renovar el seu pla.

    Una fiscalitat justa per a sostindre les polítiques socials

    Finalment, CCOO PV insisteix que cap d'aquestes propostes serà viable sense una reforma profunda dels ingressos. Reclama recuperar la progressivitat en l'Impost de Successions i en el de Patrimoni, crear nous trams superiors en l'IRPF autonòmic i avançar en fiscalitat ambiental i turística, com a única via per a garantir un finançament estable i suficient de les polítiques públiques al servei de la ciutadania valenciana.