Comisiones Obreras del País Valenciano | 18 julio 2025.

El personal del 112 reclama la gestió pública del servei i un conveni que dignifique les seues condicions

    Coincidint amb el Dia Europeu del 112, treballadors i treballadores d'aquest servei essencial s'han concentrat davant el Palau de la Generalitat, per reclamar la professionalització com a cos especialitzat i que l'Administració assumisca la gestió dels centres de manera directa, garantint la cooperació global.

    11/02/2025.
    La Federació de Serveis a la Ciutadania de CCOO PV amb el 112

    La Federació de Serveis a la Ciutadania de CCOO PV amb el 112

    La protesta ha comptat amb la presència de la secretària general de CCOO PV, Ana García; del secretari general de FSC CCOO, Lucho Palazzo i de la secretària general de la Federació de Serveis a la Ciutadania, Pilar de Vera, junt al personal del 112 de la Comunitat Valenciana.

    També s'han desplaçat a València representants del mateix servei en altres autonomies, que han advertit dels riscos per a la qualitat i garantia del servei que la gestió de les emergències no siga pública. En la concentració s'ha denunciat la precarietat en la qual exerceixen una labor essencial, regits per un conveni que res té a veure amb les emergències, amb retribucions que voregen el salari mínim.

    El número de telèfon 112 és l'únic servei gratuït d'assistència a la ciutadania en l’àmbit europeu, atén telefonades d'emergència les 24 hores del dia, els 365 dies de l'any, en diversos idiomes i en les diverses llengües cooficials. La seua gestió recau en cada país membre –i en el nostre cas, en cada comunitat autònoma–, i és la primera baula en l'atenció i la gestió d'emergències.

    La majoria de les comunitats autònomes han delegat la gestió del 112 en empreses privades amb ànim de lucre. I això repercuteix directament en la qualitat del servei, ja que dona lloc a un sistema precari amb nombroses mancances que els i les professionals patim quan atenem les cridades de la ciutadania quan necessita aquest servei essencial.

    "Amb el suport dels nostres sindicats, els qui atenem el telèfon 112 ens hem unit per a reivindicar una gestió pública, responsable i de qualitat. La nostra principal exigència és que l'Administració assumisca la seua responsabilitat mitjançant una gestió directa, tal com estableixen els decrets de creació d'aquest servei públic essencial. Després de més de 20 anys de servei, és imprescindible que totes les administracions inicien un procés d'internalització d'aquest, i evitar així, que les emergències siguen un negoci subjecte a finalitats lucratives” han exigit.

    El sindicat denuncia que l'actual model de gestió privada prioritza maximitzar guanys, a costa de les condicions laborals i de la qualitat del servei, i porta al límit els professionals. "L'atenció en situacions d'emergència requereix d'un entorn estable i adequat, per a poder oferir la resposta i l’atenció que la ciutadania necessita. I reconéixer la professionalització del nostre treball, la nostra formació i experiència, forjats per una vasta trajectòria en la gestió d'emergències” han conclòs.

    Per tot això, el personal del 112 ha reclamat públicament l'obertura d'un diàleg que millore el servei i atenga les reivindicacions del personal:

    • Gestió pública directa: Que l'Administració assumisca la gestió dels centres 112 de manera directa.

    • Internalització del servei: Que totes les administracions impulsen un procés d'internalització, garantint la integració i cooperació global d'aquest servei públic essencial.

    • Professionalització del lloc de treball: Reconéixer-nos com un cos especialitzat, valorant l'antiguitat, cuidant les plantilles i prevenint el burnout mitjançant un suport psicològic sistematitzat i unes condicions laborals adequades.

    LES TEUES EMERGÈNCIES NO SÓN UN NEGOCI. GESTIÓ PÚBLICA JA!