Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

Presentació literària

De ‘Lecciones de nuestros abuelos’ a  ‘Lecciones robadas’

    La presentació del projecte sobre la repressió de la memòria a les aules es realitzarà el proper dimecres 31 de maig, a les 18.30 hores, a la sala d'actes de la seu de CCOO PV a València [pl. Nàpols i Sicília, 5].

    23/05/2023.
    Presentació literària

    Presentació literària

    L’acte tindrà les intervencions d’Isabel Alonso (Associació Catalana de Persones Ex-preses Polítiques del Franquisme); Carmen Agulló, de la Universitat de València; Enrique J. Díez, de la Universitat de Lleó; i els autors Míriam López i Jordi Nicolau.

    La Secretaria de Cultura de CCOO PV ha organitzat la presentació de dos projectes literaris que barregen la memòria democràtica i l’ensenyament, amb els seus protagonistes, professorat i alumnat. Tots dos llibres comparteixen, a més, una finalitat solidària, ja que tot allò que es recapte amb la seua venda es destinarà a diversos projectes a través de l'editorial Vinatea.

    El primer projecte, "Lecciones de nuestros abuelos" és el fruit del treball a les aules del professor d'Història Luis Vivas Ramos. És un projecte que explica com aquest docent ha conreat la història del segle XX de manera innovadora. Els alumnes han d'investigar i documentar-se sobre la història d'alguns dels seus familiars majors. Després els faran entrevistes i finalment escriuran un article.

    En el llibre la part més important és la recopilació de moltes d'aqueixes històries; les dels xics i xiques de diversos cursos que, voluntàriament, han volgut participar-hi. De manera que no han triat articles o històries. En el llibre apareix documentació oral i escrita, fotografies i molta memòria de les famílies. I es completa amb la resta d'activitats que desenvolupem per a treballar els continguts de l'època estudiada.

    És un llibre diferent que explica una metodologia que tracta de trencar els murs del col·legi, intentant convertir als avis i les àvies en mestres dels seus nets per uns dies. I també és un homenatge a aqueixes generacions que van lluitar i van patir, i que encara continuen sostenint, en molts casos, a les seues famílies. Majors dels quals encara continuem aprenent, però als qui aquesta societat, segurament, no cuida com es mereix.

    El recorregut que s'ha anat vivint amb aquest primer llibre ha fet que Luis Vivas es plantejara la possibilitat d'un treball de recerca per a poder ser publicat i que puga arribar a les aules de secundària.

    El segon projecte, 'Lecciones robadas. Porqué perdimos la memoria’, recull algunes d'aquelles lliçons negades primer als qui van viure la dictadura i després als qui han anat estudiant temes que, o no apareixen en els temaris, o continuen amb part d'aquelles mentides o veritats censurades, o el professor/a no va poder explicar per falta de temps o perquè haver-ho fet li podria haver complicat la vida.

    Es dedica un article complet al contingut dels llibres de text amb què els xiquets i no tan xiquets aprenen en els col·legis dins de l'assignatura d'Història. Temes sencers que passen per damunt d'assumptes essencials, sense aprofundir, sense qüestionar res. Temes que continuen amb algunes d'aquelles idees falsejades tant de temps pel Franquisme i que serveixen com a arguments per als qui encara tracten de defensar una forma de govern que va reprimir i va deixar sense drets a ciutadans de diverses dècades.

    Segons el mateix l'autor "No estan totes les 'lliçons'. És impossible. Hem hagut de triar les que hem considerat més importants per a crear un llibre de suport. Un ram de furts o d’atracaments. A alguns els en poden semblar poques i altres opinaran que en són massa. Cadascun d'aqueixos temes ho ha treballat i redactat els alumnes i les alumnes que han anat passant per les meues aules al llarg dels meus anys com a professor d'Història. Ho han triat en funció dels seus interessos o apetències i ho han confeccionat recollint documents i testimoniatges, entrevistant experts en la matèria, investigant i analitzant notícies de molt diferents fonts".