Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

CCOO sol·licita a Volkswagen que concrete un compromís de contractació a Camp de Morvedre

• Anàlisi de l'impacte sobre l'ocupació, la mobilitat i el medi ambient.

Entre les al·legacions presentades durant la fase d'exposició pública de la iniciativa empresarial, CCOO reclama a la companyia que promou el projecte informació sobre el compromís de contractació a la comarca del Camp de Morvedre. CCOO adverteix que el document no inclou requisits sobre la implantació de plans de mobilitat sostenible.

16/12/2022.
Parc Sagunt II (imatge: Generalitat Valenciana).

El passat 12 de desembre concloïa el termini de consulta pública de la iniciativa industrial presentada per la mercantil POWER HOLDCO SA, a l'efecte de la seua declaració com a projecte territorial estratègic (d'ara en avant PTE). Aquesta iniciativa empresarial fa referència a la fàbrica de bateries que Volkswagen instal·larà en el terme municipal de Sagunt.

En la valoració de l'impacte directe, indirecte i induït sobre l'ocupació, des de CCOO sol·licitàrem informació sobre el grau de compromís de la promotora sobre la contractació de treballadors de la comarca del Camp de Morvedre, ja que a la vista de la situació actual en base de dades EPA i taxes d'ocupació i desocupació, s'aconseguiria notablement la plena ocupació. No obstant això, en cap moment, s'han abocat aquestes manifestacions, per la qual cosa aquesta informació resulta de gran rellevància per al conjunt de persones que habiten al territori.

Igualment en matèria d'ocupació, sorprén que en el document d'exposició pública es vincule la política d'igualtat a la responsabilitat corporativa de l'empresa, quan és un element essencial de compliment de legalitat.

Impacte en la mobilitat i en la salut

En matèria de mobilitat, si bé el document de POWER HOLDCO destaca els beneficis que per a la descarbonització de l'economia té la fabricació a gran escala de vehicles elèctrics, en cap moment aborda l'impacte en la mobilitat local ni estableix cap requisit sobre la implantació de plans de mobilitat sostenible.

Sembla evident que en totes les fases de construcció i producció es donarà un creixement important de la mobilitat de persones i mercaderies fins als terrenys que ocuparà la fàbrica, amb la previsible conseqüència de congestió de trànsit en tot el terme municipal i vies d'accés a tota la comarca. La no previsió en el trasllat multitudinari de persones treballadores pot tindre un efecte contrari al de reducció d'emissions per la descarbonització del transport, així com un increment massiu del vehicle particular que supose una densitat de trànsit molt rellevant. Aquest fet té conseqüències clares en l'increment de probabilitat davant el risc d'accidents in itinere, així com un impacte en la salut de les persones, en la productivitat pretesa i en l'impacte mediambiental.

Per això, des de CCOO considerem necessari que el mateix disseny de la zona industrial es faça des de la perspectiva de la mobilitat sostenible de manera que després es facilite la implantació de plans de mobilitat en els quals el transport col·lectiu siga prioritari, establint amb caràcter general el transport mitjançant el servei col·lectiu. Això redunda tant en la implantació de línies de transport de viatgers interurbanes com supracomarcals, tenint en compte el gran impacte que la declaració de PTE Sagunt tindrà en la mobilitat de les comarques confrontants.

Així mateix, CCOO també ha sol·licitat major concreció en l'impacte mediambiental del projecte, així com garanties de sostenibilitat en matèria energètica així com en la gestió de residus i en la gestió hídrica.

Referent a exempcions i incentius fiscals, fins i tot entenent que les mateixes formen part de la declaració de PTE i de l'acolliment a la normativa en matèria d'acceleració a la inversió (per suposar un impuls a l'activitat econòmica de Sagunt i del País Valencià) CCOO ha sol·licitat que aquestes es facen ponderant l'impacte que suposarà la declaració de PTE Sagunt amb les condicions i externalitats que ocasionarà en la ciutadania i en els serveis públics a prestar.

Així mateix, CCOO advoca perquè el sòl públic resultant de l'expropiació siga correctament gestionat.