Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

Les Corts aproven la Llei valenciana de canvi climàtic i transició ecològica

El 24 de novembre de 2022 Les Corts valencianes han aprovat la Llei per donar compliment a la primera mesura de l'eix primer de l'Acord del Botànic 2. Una tramitació llarga i molt participada que va començar pel maig de 2020 amb el primer esborrany i els primers grups de treball.

24/11/2022.
    Foto de família d'algunes de les persones que han fet possible aquesta norma

La Llei aborda moltes mesures en tots els àmbits, des d'aigua, residus, energia, mobilitat, qüestions que tindran molta influència en el món del treball i en el conjunt de persones treballadores i sectors productius. La nova norma introdueix l'obligació d'incloure la perspectiva climàtica en els pressupostos, en els instruments de planificació, així com marca uns objectius de reducció d'emissions a partir de polítiques de mitigació de gran afecció en el sector del transport, de la indústria, del sector primari (agricultura, ramaderia, pesca), així com en la gestió forestal i turisme.

CCOO PV saluda la inclusió de les esmenes relacionades amb les polítiques d'adaptació, especialment, l'article 83 i tots els aspectes a considerar en l'estratègia valenciana de transició justa. Per exemple, les mesures per a combatre la vulnerabilitat de l'àrea geogràfica, el conjunt d'empreses i de persones treballadores, les mesures de protecció social i d'adaptació dels llocs de treball (formació i capacitació de les persones treballadores o les inversions a realitzar en aquestes àrees geogràfiques), la inclusió d'indicadors de seguiment i els objectius de reducció de la pobresa energètica.

Però cal destacar la inclusió de les actuacions de l'estratègia de transició justa en la Comunitat que seran a càrrec del fons per a la transició ecològica de l'article 145, un fons de caràcter públic que es converteix en un instrument necessari per al desenvolupament de les polítiques de mitigació i d’adaptació al canvi climàtic. Aquest fons es nodrirà de les aportacions del 100 % de la recaptació de les tres figures impositives (l'impost sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica, l'impost d'emissions de GEI a l'atmosfera i l'impost ambiental a grans establiments comercials).

Per al sindicat resulta destacable l'article 79 sobre el dret humà d'accés a l'aigua potable i el sanejament, en el qual s'estableixen una sèrie de criteris de la prestació de serveis públics vinculats al cicle urbà de l'aigua. Disponibilitat, qualitat, accessibilitat, assequibilitat, recuperació dels costos, equitat, eficàcia i eficiència i participació de la ciutadania en la rendició de comptes, elements clau que formen part de les reivindicacions ciutadanes pel dret a una aigua de qualitat, reservant i protegint les masses d'aigua, en primer terme, per al consum humà.

"Considerem que la Llei és un instrument a partir del qual implementar polítiques públiques que siguen capaces de donar resposta a la situació d'emergència climàtica, però també és un punt de partida sobre el qual planificar i actuar en el territori i les persones que l'habiten" Daniel Patiño, secretari de Diàleg Social i Medi Ambient de CCOO PV