Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 abril 2024.

La defensa de la igualtat en la vida i en el treball

CCOO PV ha celebrat la XXIII edició de l’Escola de Dones Sindicalistes ‘Marina Caballero’, els dies 24 i 25 d'octubre a El Teularet.

26/10/2022.
    Escola de Dones Sindicalistes  'Marina Caballero'

Escola de Dones Sindicalistes 'Marina Caballero'

Begoña San José, primera secretària de la Dona de CCOO, en la seua ponència sobre cinc dècades de construcció de la igualtat en el sindicat, ha apostat per edificar-la sobre la idea de l'autonomia econòmica, imprescindible per a l'autonomia personal de les dones; i sobre el reconeixement que hi ha un moviment feminista autònom. En una mirada històrica a les dones en el moviment obrer s'ha detingut en la seua incorporació al mercat de treball en els anys 70 i en com aqueix creixement imparable ha anat moderant-se després de la crisi de 2008. A aqueixa li han succeït les conseqüències de la pandèmia i de la inflació, tres crisis superposades que estan ampliant la bretxa de la desigualtat. Encara que molta gent s'està beneficiant de l'escut social, no cobreix tothom i això incrementa la desafecció de la ciutadania. Segons San José, el feminisme i el sindicalisme són clau per a assegurar que hi haja un repartiment tant del poder com de la riquesa.

En aqueix avanç cap a la igualtat en l'àmbit de l'empresa, el sindicat disposa de l'eina dels plans d'igualtat. En aqueix sentit, Cristina Ochando, de la Secretaria de Dones i Igualtat de CCOO PV, ha explicat en què consisteixen i quin ha de ser el seu contingut. Una vegada realitzat el diagnòstic de situació, s'estableixen mesures orientades fonamentalment a les principals problemàtiques detectades. A més, la representació legal és important que intervinga en la valoració de llocs de treball, en l'auditoria retributiva i en la seua avaluació.

Posteriorment, va tindre lloc una taula redona en la qual van participar les responsables de dona de CCOO d'Andalusia, de Madrid, de Catalunya i del País Valencià, per compartir experiències concretes de cada territori. Patricia Laguna, va explicar el servei de defensa legal per a les dones que tenen a Andalusia, encara que temen que puga estar en perill per part de l'actual Govern del PP. Igual que les seues homòlogues, va assegurar que treballa de manera transversal amb totes les secretaries i que la quantitat de plans d'igualtat que han de negociar els estan desbordant.

Lidia Fernández, va informar que tenen un conveni amb l'Ajuntament de Madrid a través del qual formen el seu actiu sindical sobre corresponsabilitat, plans d'igualtat, protocols d'assetjament o auditories retributives. També participen en l'observatori regional i municipal sobre violència de gènere i cada 25 de cada mes i cada vegada que es comet un assassinat a qualsevol part del territori, es concentren a la porta del sindicat. Sumada a aquesta labor d'incidència política, ha destacat l'objectiu de “fer de l'organització un espai feminista”.

“A Catalunya 6.600 empreses tenen l'obligació de tindre pla d'igualtat”, ha subratllat Mentxu Gutiérrez, una mapificació de la realitat catalana que els ha portat a elaborar un document d'intervenció i d'homogeneïtzació de recursos, en col·laboració amb les seues organitzacions. Considera que a través del treball que realitzen les secretaries de la dona s'incideix en la transformació de la societat.

Per la seua banda, Cloti Iborra, del País Valencià, ha valorat el diàleg social per la capacitat que té d'incorporar les nostres propostes en el marc normatiu. “En aqueixos espais abordem des de mesures relacionades amb el Pacte valencià contra la violència de gènere i masclista fins a ajudes a la contractació de treballadores de la llar”, ha assegurat. També ha coincidit amb la resta de secretàries en la importància de realitzar informes sobre la situació sociolaboral de les dones que mostren l'evolució de les diferents bretxes de gènere.

Després de la taula d'experiències, va tocar el torn a la ponència de la sociòloga catalana Teresa Torns, que va manifestar que la lluita per la igualtat és un indicador clau de la qualitat de la democràcia en les societats contemporànies. Va apostar per repensar les polítiques de benestar en clau de gènere i quotidianitat, mitjançant una organització social de la cura, la revisió del contracte social entre gènere, l'impuls de polítiques de temps i de corresponsabilitat i el qüestionament de l'hegemonia del model masculí de vida.

Ana García, secretària general de CCOO PV, va clausurar l’Escola agraint l'aportació de les dones que ens han precedit, de les quals recollim el testimoni, i valorem el treball sindical que s'està desenvolupant per a la consecució d'aqueixa igualtat real i efectiva i l'erradicació de les bretxes de gènere. Finalment va animar a participar en la manifestació del 3 de novembre a Madrid “perquè hem de defensar un augment salarial, també de l’SMI, que principalment cobren les dones”.