Comisiones Obreras del País Valenciano | 23 abril 2024.

Informe sobre adequació tèrmica en habitatge al País Valencià

El 15,5 % de les persones treballadores no poden mantenir l’habitatge a una temperatura adequada

CCOO PV reclama al Consell el desenvolupament urgent de les mesures d'adequació tèrmica recollides en l'acord Alcem-nos i del Pla de recuperació, transformació i resiliència. “Parlem d'una mancança greu que augmenta la desigualtat en funció del nivell de renda, el gènere i les càrregues familiars d'atenció a la dependència” Daniel Patiño

29/07/2022.
    Font INE

CCOO PV exigeix la convocatòria de la Mesa Verda de diàleg social i de la Mesa de l'Estratègia Valenciana de Recuperació. “La rehabilitació d'habitatge no sols atén la vulnerabilitat social, és un filó d'ocupació verda d'enorme potencial en les polítiques de mitigació davant del canvi climàtic” explica el secretari de Diàleg Sòcia i Medi Ambient de CCOO PV.

Segons l'enquesta de condicions de vida referent a 2021, que exposa els percentatges de persones treballadores que no poden permetre's mantindre l'habitatge amb una temperatura adequada, la valenciana ocupa el seté lloc. La nostra CA té una taxa del 15,5 % (323.370 persones treballadores), 1,2 % superior a la mitjana nacional. Des de 2018 aquesta dada ha crescut en un 10,8 %.

La pandèmia i les seues conseqüències econòmiques i socials, els fenòmens climàtics extrems, un parc d'habitatge que requereix una anàlisi profunda i l'increment de preus energètics trauen a relluir la magnitud d'un problema social de primer ordre, així com unes conseqüències en la salut que tenen un impacte clar segons classe social, sexe i fins i tot tipologia de municipi.

Segons el decil de renda, l'evolució creixent fins a 2020 ja presagia les desigualtats socials que hi ha amb vista a tindre un confort tèrmic que garantisca una vida digna.

L'evolució de les persones enquadrades en el primer decil de renda entre 2017 i 2020 que tenen aquesta mancança material s'ha incrementat en un 19 %, fins al 50,7 %.

En el 2n i 3r s'han duplicat fins al 25,6 % i el 15,1 % respectivament, i disminuït a partir del 4t decil de renda amb un 9,7 %.

Per sexe les diferències també són notables, l’any 2020 un 14 % de les dones davant d'un 13,1 % d'homes. Per trams d'edat aquesta bretxa de gènere s'observa al llarg de la vida laboral, i és superior en tots els trams.

Tram d'edat HOMES

DONES

16-29 anys

15,6 %  16 %

30-44 anys

5,4 % 12,6 %
     45-64 anys 14,9 %  16,4 %

Elaboració pròpia a partir de dades de l’IVE

La tendència des de 2017 també és alcista amb un increment del 3,8 % de persones amb aquesta mancança material. Segons tipologia de la llar, la situació més greu la trobem en llars d'un adult i almenys un fill dependent a càrrec, amb un 38,1 % de llars en aquesta situació que pateixen aquestes mancances.

Considerem molt rellevant que el 18,2 % de les llars unipersonals (98.698 llars a la Comunitat Valenciana) no pot permetre's mantindre l'habitatge amb una temperatura adequada.

Per tot això, CCOO PV insta al Consell a desplegar de manera urgent els mecanismes i instruments concrets ja acordats per a corregir aquesta situació:

- L'acció 94 de l'acord Alcem-nos (estratègia pública de rehabilitació) que disposa expressament la intervenció en 150.000 habitatges i els seus entorns urbans. “Complir l'objectiu de l'Estratègia nacional contra la pobresa energètica 2019-2024 (reducció al 4 % l’any 2025) requereix una acceleració major en la reconstrucció post pandèmica” sosté el secretari de Diàleg Social i Medi Ambient de CCOO PV, Daniel Patiño.

- El component 2 del Pla de recuperació, transformació i resiliència (del Mecanisme de Recuperació i Resiliència MRR) que preveu una assignació a la Comunitat Valenciana de 124.549 milions en els plans de rehabilitació per a la recuperació econòmica i social en entorns residencials.

Finalment, CCOO PV exigeix la convocatòria de:

- La Mesa Verda de diàleg social per analitzar l'evolució de l'acord Alcem-nos i les propostes per a la seua execució correcta ja que queda acreditat l'impacte en les emissions del sector residencial, així com de les polítiques d'adaptació.

- La Mesa de l'Estratègia Valenciana de Recuperació per analitzar de manera tripartida l'evolució en l'execució dels fons europeus del programa Next Gen, així com els indicadors socials i d'ús d'una acció tan rellevant com la rehabilitació de l'habitatge.