Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

CCOO PV se suma a les mobilitzacions perquè la massacre a Melilla no quede impune

El sindicat s'ha adherit a la convocatòria unificada de l'1 de juliol i anima la seua afiliació a sumar-se individualment mitjançant aquest enllaç i a participar en les convocatòries d'aqueix dia a les 19.30 hores a la plaça de la Mare de Déu de València, a la plaça Maria Agustina de Castelló de la Plana i a la plaça de la Muntanyeta a Alacant.

29/06/2022.
    València.

Manifest #MassacreMelilla #MasacreMelilla #ConvocatòriaUnificada #ConvocatoriaUnificada

El passat 24 de juny va tindre lloc un intent de salt en la tanca de Melilla. Segons la Delegació del Govern de la ciutat autònoma, unes 2.000 persones s’hi van aproximar als voltants del perímetre fronterer; 133, en la seua majoria d'origen sudanés i txadià, van aconseguir arribar i es troben ara en el Centre d'Estada Temporal per a Immigrants (CETI) de Melilla, on es troben aïllades a l'espera de sol·licitar protecció internacional. Així mateix, algunes persones que van aconseguir arribar a territori espanyol van ser violentament retornades en calent, pràctica que vulnera la legislació internacional en matèria de drets humans.

Les polítiques migratòries, materialitzades en la brutalitat policial i la militarització fronterera, han provocat la mort d’almenys 37 persones migrants i refugiades. Els cossos estan sent soterrats a Nador sense realitzar autòpsies essencials per a una possible investigació, sense identificar ni informar les famílies. Igualment, més de 300 persones van ser hospitalitzades i no hi havia recursos suficients per a atendre-les a l'Hospital El Hassani de Nador. Tot això, com a resultat del tracte cruel i inhumà i l'omissió del deure de socors.

En les últimes setmanes s'han intensificat les batudes, persecucions i desplaçaments forçosos al Marroc en autobusos, per part de la gendarmeria contra les comunitats migrants que es veuen obligades a assentar-se en els boscos pròxims de la ciutat de Nador. Aquesta creixent hostilitat ha influït inevitablement en la naturalesa d'aquest salt.

Això ocorre en un escenari de calma tibant entre els governs d'Espanya i el Marroc. Després de l’anunci de l'executiu espanyol mostrant suport a la “iniciativa d'autonomia marroquina” sobre la qüestió del Sàhara Occidental, el passat 7 d'abril va entrar en vigor un conveni entre Espanya i el Marroc amb la intenció d'incrementar la cooperació en matèria de seguretat i de lluita contra la delinqüència, fet que contribueix a criminalitzar les migracions. Intenció que es traslladarà també al cim de l'OTAN a Madrid, incloent Ceuta i Melilla sota la seua protecció, cosa que contribueix a la militarització i externalització, encara més, de la davantera sud.

Les entitats i les persones que donem suport a aquest comunicat, ENS SOLIDARITZEM amb les famílies de les 37 persones mortes, víctimes de les pràctiques i polítiques migratòries, traduïdes realment en necropolítiques. DENUNCIEM la vulneració de la legislació internacional en matèria de drets humans, especialment la Convenció de Ginebra sobre l'Estatut de les Persones Refugiades, així com la legitimació del racisme institucional que agredeix els cossos negres en la davantera.

Per això, EXIGIM:

→ Investigació independent que aclarisca les morts ocorregudes, així com la reparació de les víctimes (identificació, repatriació i informació a les famílies).

→ L'accés a una sanitat de qualitat i atenció especialitzada a les persones ferides.

→ Finalització de les devolucions en calent i derogació, per part dels grups parlamentaris, dels rebutjos en frontera en la reforma de la Llei de Seguretat Ciutadana.

→ La protecció, garantia i mecanismes de monitoratge dels drets humans en tota la frontera sud, i el respecte als acords internacionals, especialment l'Estatut de les Persones Refugiades, i atesa la particular vulnerabilitat de les menors.

→ Transparència en relació amb la “nova etapa” de partenariat entre Espanya i el Marroc, així com en què es gasta els diners que rep el Marroc de la UE i d’Espanya.

→ Establiment de VIES LEGALS I SEGURES i DEROGACIÓ DE LA LLEI D’ESTRANGERIA.