Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

“La societat ha de fer-se intolerant a la corrupció”

• Jornada ‘Sistemes d'alerta i prevenció en la lluita contra el frau i la corrupció’.

CCOO PV i l'Agència Valenciana Antifrau (AVAF) han organitzat avui una jornada sobre la denúncia ciutadana de conductes fraudulentes per part d'entitats públiques i privades, davant la pròxima transposició de la directiva europea de protecció a les persones denunciants. Com ha afirmat Víctor Almonesir, de l’AVAF, cal traslladar a la ciutadania el missatge de la integritat pública “i eliminar la corrupció de la societat”.

16/06/2022.
La secretària general del CCOO PV, Ana García, amb membres de l’AVAF.

La secretària general de CCOO PV, Ana García, ha presentat aquesta jornada, impartida per l’AVAF, “un organisme que no s'ha posat prou en valor, potser per l'objecte de la seua activitat”. L'Agència Valenciana de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la CV, adscrita a les Corts i creada l’any 2016, té com a funcions la investigació de possibles casos d'ús irregular de fons públics i la persecució de conductes oposades a la integritat, entre altres tasques.

Unes funcions, segons García, “en molts casos profundament incòmodes per a l'Administració pública”. Des del punt de vista sindical, és una ferramenta valuosa per al control dels poders públics i la preservació dels drets de la ciutadania, unes finalitats compartides. “La formació en aquest matèria redundarà a millorar la capacitat d'intervenció de la delegació de personal i membres dels comités d'empresa”, ha conclòs.

El director de Prevenció, Formació i Documentació de l’AVAF, Víctor Almonacid, ha destacat la labor preventiva de l'agència, un element diferencial que permet posar l'accent en conductes, a vegades no delictives, però que poden ser detonants de frau o corrupció. D'ací la importància de traslladar el missatge de la integritat pública, un concepte que va més enllà de la legalitat, i que la societat ha de ser intolerant a la corrupció. “Hi ha un entramat d'institucions de control, de contrapés del sistema, com els sindicats, però el filtre que ha de passar l'actuació dels poders públics és la societat”, ha recalcat el jurista i expert en dret digital.

Pla de mesures antifrau

Almonacid ha exposat els principals riscos en la gestió de recursos públics, i s’ha basat en les lleis de transparència i de bon govern, tant l'estatal (2013) com l'autonòmica (2022), destacant que la gestió dels diners públics sols pot tindre un objectiu, l'interés general.

En aquest sentit, ha apuntat l'obligació que estableix el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència a les entitats que reben fons europeus de disposar d'un pla de mesures antifrau. “Però l'ètica i la integritat no poden limitar-se als fons ‘Next Generation’, cal aprovar un pla de mesures antifrau general que abaste tota la gestió de recursos públics”. Almonesir ha al·ludit al clientelisme, al tràfic d'influències o a l'ús indegut del poder com a principals riscos contraris a la integritat en el sector públic i privat.

El cap de servei de la Direcció d'Anàlisi i Investigació de l’AVAF, Miguel Furió, ha realitzat una ponència sobre els canals de denúncia interna i externa, uns mecanismes que es basen en la Directiva europea 2019/1937 del Parlament europeu i del Consell, relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del dret de la UE.

Una directiva la transposició de la qual, la legislació espanyola està pendent de l'aprovació de l'avantprojecte de llei. Els reptes de totes dues normatives és la protecció de les persones denunciants i dels seus afins, per la qual cosa s'estableix l'anonimat i la confidencialitat i es promou la informació pública sobre els procediments de denúncia. Segons ha explicat Furió, secretari de l'Administració local i expert en noves tecnologies aplicades a l'Administració pública, els canals de denúncia interna han de tindre el màxim nivell de seguretat, la confidencialitat, la comunicació amb la persona denunciant i la protecció d'aquesta i de la informació.

En l'àmbit de la nostra autonomia, l'autoritat competent per a la gestió dels canals externs de denúncies és l’AVAF, que té una bústia de denúncies electrònica creada l’any 2018, “que permet que qualsevol persona comunique fets o conductes contràries al dret o a regles ètiques i de bon govern en l'àmbit del frau”, ha indicat Furió, que ha ressaltat que en 2021, ja el 88 % de les denúncies interposades en aquesta matèria han sigut gestionades per l’AVAF.