Comisiones Obreras del País Valenciano | 29 marzo 2024.

“La desigualtat de gènere s'accentua amb el canvi climàtic” Daniel Patiño

L'Àrea d'Igualtat de la Federació de Pensionistes de CCOO PV va organitzar recentment la “Jornada sobre canvi climàtic: efectes des d'una perspectiva de gènere”, en col•laboració amb la Secretaria de Medi Ambient de la Confederació.

26/05/2022.
    Daniel Patiño, Dolores Nauffal i Evaristo Soto

L'acte es va realitzar el passat 24 de maig a la seu de València, presidit per Evaristo Soto Paños, secretari general de la Federació de Pensionistes PV i moderat per Dolores Nauffal Manzur, que en forma part de la Comissió Executiva.

Dolores Nauffal va afirmar que el canvi climàtic és un fet i que el seu origen radica en l'acció humana, que ha augmentat de manera alarmant la concentració de gasos amb efecte d'hivernacle i la pujada de nivell de la mar. D'altra banda, va advertir que “la pandèmia actual i les que vindran són conseqüència de la nostra manera de vida”. Finalment, va puntualitzar que quan parlem de bretxa digital o de pobresa en termes genèrics, estem parlant de desigualtat de gènere.

El secretari de Medi Ambient de CCOO PV, Daniel Patiño, va explicar com el canvi climàtic augmenta la desigualtat de gènere accentuant el risc de pobresa, que ja és cinc vegades major per a les dones, per dedicar-se a les cures familiars, tindre major dificultat per al transport i, fins i tot, per al treball.

En aquest sentit, va destacar que dels 300 milions de refugiats climàtics que hui en dia existeixen en el planeta, és a dir de persones que han d'abandonar la seua terra com a conseqüència del clima, el 80 % són dones. D'aquesta realitat sorgeix la necessitat de crear una legislació inclusiva per a aconseguir la igualtat climàtica, és a dir, per a pal·liar els efectes socioeconòmics que el canvi climàtic provoca en les persones, que evidentment són molt majors en les capes més baixes de la societat.

Per al responsable de Medi Ambient de CCOO PV és necessari tindre en compte que “la igualtat climàtica comença per la igualtat social.” Per aquesta raó afirma que, en contraposició amb altres postures oficials, “les noves tecnologies també potencien les catastròfiques conseqüències del canvi climàtic, ja que l'escassetat i l'espoli que suposa l'extracció de sílice, liti o coltan, entre altres materials, contribueix a la deterioració del medi ambient”.

L'expert va explicar que a la Comunitat Valencianala Llei d'emergència climàtica es va presentar l'any 2019, “encara que s'ha fet poc per complir-la” va dir i va concretar, “ací la desigualtat social avergonya, però hi ha comarques que superen el 40 % de pobresa, com el Baix Segura i les Marines”. D'altra banda, també va constatar que el rol patriarcal que continua existint per a la dona en el mercat laboral aguditza la situació de pobresa social i va afirmar que “necessitem convenis de distribució justa contra aquesta incidència laboral per gèneres”.

“Sense igualtat social no deurà haver igualtat climàtica”, va concloure el dirigent sindical i va afegir que no es pot ser contemplatiu, que “cal lluitar contra els governs i contra els hàbits que afavoreixen el canvi climàtic”.

En aquest sentit va reclamar la col·laboració de tots els implicats, autoritats locals, partits i governs per a aconseguir una fiscalitat ambiental mitjançant la qual les empreses més contaminants paguen més impostos i que s'apliquen mesures més severes a les que no complisquen la Llei. Finalment va citar que els països que van signar l’“Acord de París” per a “reduir, reutilitzar i reciclar” no estan complint els compromisos contrets.

Va clausurar l'acte el secretari general Evaristo Soto, qui va constatar que les mesures que s'adopten per a pal·liar el canvi climàtic han de fer-se des del territori, més que des dels sectors, i va valorar la perspectiva de gènere perquè siguen més justes.

Va observar que l'obsolescència programada de la indústria ens aboca a un consum major i va puntualitzar que ara per ara “més que un negacionisme sobre el canvi climàtic, el que hi ha és negocionisme”. Finalment, va constatar l'interés de la Federació de Pensionistes CCOO PV per acostar-se a les problemàtiques importants de la vida.