Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

XIV Setmana de l’Economia d’Alzira

“La reforma laboral té una afectació positiva en el conjunt de la societat”

La secretària general de CCOO PV, Ana García, ha participat avui en la XIV Setmana de l’Economia d’Alzira, en la taula redona dedicada a les claus de la reforma laboral. García ha destacat que aquesta nova norma suposa un “canvi de paradigma en les relacions laborals” per la seua limitació a la temporalitat, i que beneficia tant a les persones treballadores com a les empreses.

16/02/2022.
    Participants en la taula redona sobre la reforma laboral. Des de l'esquerra, la periodista Laura Martínez; el president de la CEV, Salvador Navarro; la directora general de Planificació i Serveis de LABORA, Eva Hernández; la secretària general de CCOO PV, Ana García; i el secretari general d'UGT PV, Ismael Sáez.

La secretària general de CCOO PV, Ana García, ha constatat l'impacte de la reforma laboral, ja des del primer mes de vigència, perquè la contractació indefinida pel gener de 2022 “s'ha incrementat en un 36 % al País Valencià”. Per a García, la reforma ja està causant efectes i augmentaran l’any 2021, dels dos milions de contractes realitzats en la nostra autonomia, més del 90 % (1.800.000) van ser temporals.

Els límits a la temporalitat beneficiaran a les persones més afectades per la precarietat i la rotació en el mercat laboral. “Fonamentalment, es veuran beneficiades les dones, que tenen un 60 % de desocupació, i les persones joves, que actualment no tenen capacitat d'emancipar-se”. A més, García ha destacat que la reforma preveu la finalització del contracte d'obra i servei i estableix majors límits al contracte per circumstàncies de la producció, subjecte a un major control i sancions en cas de frau en la seua utilització.

Per tant, la reforma laboral suposa “un canvi de paradigma en les relacions laborals”. Per a García, una estabilitat de la classe treballadora en les empreses beneficia a la productivitat i a poder competir per aqueixa via. “La supervivència de les empreses i unes millors condicions de treball repercuteixen positivament en la societat. En la mesura en què les persones treballadores tinguen millors salaris i condicions i les empreses puguen incrementar els seus beneficis, això repercutirà en un major consum intern i en un creixement econòmic”, ha explicat la secretària general de CCOO PV, que considera que, més enllà dels eixos acordats, la reforma tindrà una afectació positiva en el conjunt de la societat.

En la taula redona de la Setmana de l'Economia d'Alzira també s'han abordat els canvis que suposa la reforma laboral en la negociació col·lectiva. “Amb la reforma laboral de 2012 del PP, les empreses no tenien cap incentiu per a acordar cap conveni col·lectiu nou quan perdia la seua vigència. Els drets que milloren la noma bàsica, que és l'Estatut dels treballadors, es perdien”, ha assenyalat García. Ara, amb la ultraactivitat recuperada, el conveni manté la seua vigència i tots els drets millorats (permisos, vacances, etc.) romanen. A més, el conveni d'empresa no podrà reduir els salaris respecte al conveni del sector.

En qualsevol cas, Ana García ha apuntat que el diàleg social no ha finalitzat amb la reforma laboral i caldrà continuar explorant alternatives per a millorar les relacions laborals al nostre país. De fet, ja s'està desenvolupant una negociació entre CEOE, CCOO i UGT per a intentar aplicar millores en els convenis col·lectius.

La dirigent sindical ha destacat que en el cas de les contractes o subcontractes haurà d'aplicar-se el conveni col·lectiu del sector en el qual desenvolupen l'activitat. “S'evita així que per la via dels salaris s'externalitze el risc de l'empresa principal i que es precaritzen les condicions de treball. Un exemple, el servei de neteja d'habitacions d'hotels, que és una activitat intrínseca de l'hostaleria. Amb aquestes mesures estem reequilibrant la negociació col·lectiva”.