Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

CCOO PV commemora el #DretsLingüístics

“Ens cal un pacte a favor del valencià, el futur de la llengua depén en gran manera de la classe treballadora”

La seu del sindicat a València va acollir aquest dijous una jornada cultural i reivindicativa amb motiu de la commemoració dels Drets Lingüístics. En l'acte es lliuraren els premis del concurs de relats curts, ‘Maite Boscà Lloret’, se celebrà el 89é aniversari de les Normes de Castelló i es lliuraren els Premis Marc Granell, a la promoció i l'ús del valencià.

17/12/2021.
    Imatge de família amb les persones guardonades amb els premis Marc Granell 2021

El secretari de Cultura i Política Lingüística, Santi Mateu va conduïr un acte de celebració de les expressions culturals i de reconeixement del compromís individual i col·lectiu en defensa de la dignitat de la llengua. “Empentat per la preocupació de l'ús social del valencià, i emmarcat dins de les línies estratègiques congressuals, el sindicat programà aquest esdeveniment que valora els usos de la llengua. El futur de la llengua depén en gran manera de la classe treballadora i del seu ús en l'àmbit del món del treball. Ens cal un gran pacte a favor del valencià, creiem en el seu valor vertebrador i la seua capacitat per a evitar diferències de classe" va afirmar.

Obrigué l'acte la intervenció de la directora general d'Innovació i Ordenació, Reis Gallego Perales, la qual va qualificar l’acte d’oportú i necessari “tot i que sempre ha hagut persones i entitats socials que han defensat el nostre idioma i la nostra cultura és imprescindible que les administracions públiques s’impliquen de valent, amb polítiques actives d’ús i promoció. Però a més, és molt oportú que el món de l’associacionisme i del sindicalisme reconega el treball fet en defensa i promoció de la llengua. Calen actes com aquet, en els quals s’agraeix el treball fet amb passió, dedicació, lleialtat i compromís”.

Seguidament tingué lloc l’actuació musical a càrrec del cantautor de Cocentaina, Andreu Valor “gràcies per poder formar part d’aquest acte, malgrat la distància, per unir-me a aquesta commemoració, per la necessitat de seguir reivindicant la possibilitat d’existir amb tota normalitat i que la nostra llengua, que és la que ens identifica, tinga la possibilitat de conviure en pau”.

Lliurament dels premis del concurs de relats curts ‘Maite Boscà Lloret’

Enguany els treballs premiats han tractat sobre ‘El treball sostenible i l’emergència climàtica’ en relats curts d'un màxim de 280 caràcters amb la finalitat de reflexionar sobre aspectes del món laboral en clau literària i expressats en valencià escrit.

El jurat del premi ha estat format pel dramaturg Manolo Molins, l’escriptora Núria Cadenes, la membre de l’AVL Imma Cerdà i la responsable de l’OPUV de CCOO PV, Purín Morant

· El 3r premi s’atorgà al relat de José Àngel García, titulat A LA FINESTRA: La llum que escapa, artificial, de la jornada a l’oficina m’anestesia. Recorde, però, les teues paraules d’aquell vespre: una finestra oberta sempre ofereix una eixida. Així, les hores extra les passe mirant l’arbre del carrer com un malalt al llit de l’hospital.

· El 2n premi, s’atorgà al relat de Maria López, titulat ECODICCIONARI: Poli- forma prefixada del mot grec polýs, que significa “molts”: polietilè, polipropilè, poliestirè, clorur de polivinil i altres nanoplàstics surant en l’oceà. Poliacomiadat, poliaturat, polientrevistat i altres nanotreballs ofegats en la insostenibilitat laboral.

· El 1r premi, s’atorgà al relat de Pau Fons titulat HUMITATS: Tot s'havia complicat feia temps. Malgrat les contínues evidències científiques alertant del caos al qual ens abocàvem, les grans corporacions havien bloquejat, any rere any, el canvi de model que calia. Anna no acabava d'acostumar-se a caminar per casa amb l'aigua pels turmells.

4t Premis Marc Granell, a la promoció i l'ús del valencià

Aquesta distinció reconeix la tasca promotora en dos vessants, un premi intern, de promoció de la llengua dins de les CCOO PV, i un altre extern, per a entitats de la societat civil i persones que s’hagen distingit per la seua aposta pel valencià.

Toni Gisbert, en nom d’Acció Cultural del País Valencià, va lliurar el premi de la modalitat organització de CCOO a la Federació Hàbitat PV, distinguida per l’ús intensiu i prioritari del valencià en la seua pàgina web. Arreplegà el premi el secretari general Josep Albors.

Xelo Valls, secretària general de la Federació d’Educació de CCOO PV, lliurà el premi de la distinció personal al sindicalista històric Manolo Picó, afiliat, delegat, responsable i activista per la llengua i la cultura, amb gran capacitat per teixir xarxes en diverses entitats impulsores dels #DretsLingüístics.

El mateix Marc Granell va lliurar el guardó a la cantant Tesa, en la modalitat reservada a una persona de la societat civil compromesa amb la normalització lingüística. “L’estil amb què es troba més agust és el rap i la llengua que fa servir és el valencià, fent de la llengua una eina de comunicació actual, directa. Ha aconseguit emocionar amb el valencià amb un registre i dinàmiques diferents, el seu mèrit és promoure la llengua del poble amb un batec intens, enèrgic, emotiu i tendre que contribueix a la seua normalització”.

Finalment, Ana García, secretària general de CCOO PV lliurà el premi a l’entitat civil Escola Valenciana, tot un referent en la defensa i promoció del valencià. Per la seua trajectòria, constància i treball per la dignificació i normalització de la nostra llengua. “No es pot entendre la reivindicació dels drets lingüístics al País Valencià sense Escola Valenciana. La seua trajectòria, la seua tasca, la seua constància i il·lusió l’han feta mereixedora d’un premi Marc Granell.

L'actuació en directe de la cantant Tesa clausurà aquesta jornada cultural i reivindicativa amb motiu de la commemoració dels #DretsLingüístics.