Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

CCOO PV presenta la 'Guía para la negociación colectiva en materia de derechos digitales'

La Guia, elaborada conjuntament per les professores Maiedah Jalil Naji, de la Universitat Pablo de Olavide de Sevilla; Ana Belén Muñoz Ruiz, de la Universitat Carles III de Madrid i el professor Adrián Todolí Signes, de la Universitat de València, pretén aportar una visió integral dels continguts a incloure en la negociació col·lectiva després dels mandats atorgats per les recents lleis en matèria de drets digitals, així com els límits d'aquests. A més, analitza els continguts actuals i posa l'accent principalment en les bones pràctiques a incorporar-hi.

29/11/2021.
    Portada de la publicació

El paper fonamental del conveni col·lectiu per a abordar els drets digitals

En un món tan canviant i entorns empresarials tan volàtils, accelerats per models de relacions laborals que transcendeixen els espais físics i temporals, requereixen d'adequar els continguts del conveni col·lectiu per a donar resposta a molts dels aspectes que superen el clàssic model fordista.

Aquesta guia focalitza els seus continguts en drets digitals com ara dret a la intimitat i sistemes de vigilància i control de les relacions laborals (geolocalització, ús de tecnologies d'informació i comunicació (xarxes socials o sistemes de missatgeria, protecció de dades, decisions automatitzades basades en intel·ligència artificial, etc.), amb un interés especial en les conseqüències en l'àmbit de la salut i la prevenció de riscos laborals.

El text recull aspectes tan rellevants com l'abordatge eficaç dels mecanismes de desconnexió digital, o l'articulació d'instruments de prevenció davant de l'assetjament i el ciberassetjament, que van més enllà de la relació laboral però que, en nombrosos casos, tenen un origen en la conducta via laboral.

En línia amb els objectius de l'estratègia europea de seguretat i salut en el treball per al període 2021-2027, els riscos psicosocials són un element estratègic a protegir des de l'acció sindical, però amb connotacions en qualsevol àmbit de la vida, en diluir les fronteres de la prestació de serveis espai temporalment.

En la segona part són analitzats 63 convenis sectorials i 152 convenis col·lectius d'àmbit inferior, en una mostra raonablement representativa de com s'està abordant en determinats sectors per a expandir les bones pràctiques als més de 500 convenis col·lectius que són negociats en l'àmbit territorial autonòmic. Per això, el potencial d'aquesta guia abasta el conjunt de sectors productius del País Valencià, entre els quals figuren òbviament els de major sinistralitat laboral.

La Guia resulta extremadament pràctica perquè condensa en 79 pàgines l'abast, els continguts i les línies roges a no traspassar per a un desenvolupament equilibrat de les relacions laborals, en la qual es potencien els aspectes positius de la implantació de la tecnologia amb un afany preventiu, davant un dels perills més evidents per a la salut, agreujat segons totes les dades per l'època pandèmica, la salut mental.

També pretén no defugir cap aspecte relacionat amb la salut i la relació laboral, des dels mecanismes de selecció de personal a l'hora de la contractació, evitant possibles biaixos o discriminacions, a les condicions laborals i la prevenció necessària per a evitar els riscos d'origen.

Per tot això, CCOO considera essencial el paper del conveni col·lectiu com a instrument clau en les relacions col·lectives de treball, i el paper de les comissions paritàries per al seguiment i control de les qüestions que generen controvèrsia en la interpretació del mandat legal.