Comisiones Obreras del País Valenciano | 28 marzo 2024.

“La gestió separada dels residus i l'educació ambiental són un filó de treball verd decent”

CCOO PV trasllada als grups polítics la seua valoració sobre l'impacte en el medi ambient i en l'ocupació. El secretari de Diàleg Social i Medi Ambient, Daniel Patiño, ha comparegut en Les Corts Valencianes durant el tràmit de participació pública de la Proposició de llei per a la prevenció de residus, transició ecològica i foment de l'economia circular.

14/10/2021.
    Daniel Patiño.

CCOO PV ha valorat la Proposició de llei en el tràmit de participació pública. Una llei “tan necessària com urgent” en l'àmbit autonòmic a causa de les transformacions del model de fabricació i consum en contraposició amb la situació d'emergència climàtica. “És necessari adaptar una llei de l'any 2000 que incorpore mecanismes de vigilància i sanció al Pla integral de residus (PIR CV) de 2019, un instrument que no ha tingut l'èxit marcat pels seus objectius”, ha destacat el responsable de Diàleg Social i Medi Ambient de CCOO PV, Daniel Patiño.

Durant la intervenció ha valorat la iniciativa de la creació de l'Agència Valenciana de Residus i Economia Circular com a òrgan de participació, vigilància i control, així com els instruments que incentiven inversions per a reduir la generació de residus. Per a això, Patiño considera imprescindible la creació d'un fons ambiental “que aglutine els cànons d'abocament així com les sancions”. Respecte a la fiscalitat, el representant sindical ha destacat que la proporcionalitat del principi de “qui contamina, paga” ha de repercutir sota paràmetres de justícia social.

El sindicat ha ressaltat el sistema de recollida selectiva de residus domèstics i assimilables. Les experiències en model comparat europeu suposen un avanç en la reducció d'emissió a abocador, en línia amb els acords en les accions 108 i 117 de l'acord ‘Alcem-nos’ sobre reducció i reutilització del residu.

Sobre envasos, CCOO PV considera oportú implantar sistemes complementaris al reciclatge que milloren els objectius en el tractament de residus, així com combatre fermament el rebuig del plàstic que tan estés està en els nostres mars i rius. “Valorar la devolució i dipòsit, en els termes de l'esmena a la llei estatal de residus i sòls perillosos, incrementa el valor del residu”, ha apuntat Daniel Patiño.

Treball decent

Finalment, CCOO PV aposta per la generació de treball decent en els termes de la Iniciativa verda de l’OIT. Patiño considera que l'alarmisme sobre la destrucció d'ocupació resulta fal·laç, perquè només pretén perpetuar un model de fabricació i consum que no frena la situació d'emergència climàtica. El sindicat advoca per una transformació en la direcció dels plans de reconstrucció, transformació i resiliència, així com en els objectius d'una llei que ha d'acompanyar la tramitació de la llei estatal, per a atendre les singularitats territorials i poblacionals del País Valencià.

Finalment, el sindicalista ha recordat el succés de Zaldíbar (Biscaia) (on la sulsida de l'abocador va sepultar dos treballadors) i les víctimes d'un sistema incontrolat per l'administració i les empreses. “No es pot repetir mai”.