Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 abril 2024.

CCOO exigeix un gir radical en les polítiques de transport

  • Concentració en l'Estació del Nord de València

Des de les plataformes pel tren i les organitzacions signants d'aquest manifest, entre elles CCOO, conscients de la importància social, vertebradora i sostenible del transport ferroviari, traslladem una proposta a la ciutadania per a fer possible un gir radical en les polítiques de transport, i així avançar cap a un model sostenible.

19/10/2021.
Concentració Estació del Nord de València.

Concentració Estació del Nord de València.

La declaració de l'any 2021 com a any europeu del ferrocarril suposa una oportunitat per a rellançar i posar en primer lloc de prioritats la defensa del ferrocarril com a mitjà de transport segur, al servei de les persones i mediambientalment sostenible.

Els successius governs del PP i PSOE han realitzat durant els últims anys una política de transport ferroviari orientada a la seua liberalització i privatització, destinant ingents quantitats de diners públics a la construcció de línies d'Alta Velocitat que pogueren fer atractiva l'arribada d'operadors privats i abandonant les inversions en les línies ferroviàries normals/convencionals, utilitzades pel 95% de les persones que usen el tren. L'Alta Velocitat ha consumit grans inversions públiques, té un gran impacte ambiental i energètic, i ha contribuït a l'aïllament d'infinitat de zones rurals.

La progressiva disminució de serveis en els municipis de menys de 20.000 habitants està contribuint directament a la seua desaparició, ja que les persones que viuen en ells necessiten desplaçar-se per a accedir a serveis de primera necessitat com l'educació, la sanitat o les consultes a professionals de tota mena. Igualment, aquests serveis de transport resulten fonamentals perquè les dones que pateixen violència de gènere puguen tindre una via d'eixida de l'entorn en el qual pateixen aquest maltractament, així com accés a serveis i recursos de divers tipus. A més, una xarxa ferroviària descentralitzada i accessible representa un instrument indispensable per a aconseguir una repoblació juvenil de les zones buidades.

D'altra banda, no podem oblidar que vivim en una situació d'emergència climàtica en la qual el ferrocarril és una peça clau en la imprescindible descarbonització del transport. L'aposta per un errat model basat en la carretera i en l'automòbil ha afeblit un sistema ferroviari normal/convencional i electrificat, que hui hauria de jugar un paper central en la lluita climàtica. És prioritari centrar esforços en el transvasament al ferrocarril de mercaderies i persones que hui són transportades per carretera. Reivindiquem el ferrocarril com un de les maneres de transport més eficients energèticament i amb menors emissions; eix d'una mobilitat sostenible i multimodal que contribueix tant a la construcció de ciutats més habitables com a l'equilibri del conjunt del territori. A aquests criteris haurien de respondre la planificació i debats sobre transport i mobilitat en tots els àmbits, des del més global als locals, amb actuacions que contribuïsquen responsablement al refredament del planeta.