Comisiones Obreras del País Valenciano | 25 abril 2024.

“Sense treball decent no pot haver-hi desenvolupament econòmic sostenible ni progrés”

• CCOO PV celebra un acte reivindicatiu a València, amb el testimoni de persones treballadores en precari i una concentració en la plaça Nàpols i Sicília.

En la Jornada Mundial pel Treball Decent, CCOO PV ha reivindicat les bases de l'ocupació de qualitat, imprescindible per a la reconstrucció econòmica i social. Unes premisses “indispensables per al progrés”, tal com ha assenyalat el secretari d'Ocupació de CCOO PV, Juan Carlos Gallart.

07/10/2021.
Concentració davant la seu de CCOO PV a València.

CCOO PV ha celebrat avui la Jornada Mundial pel Treball Decent, una jornada “molt necessària, ja que estem molt lluny d'un model d'ocupació que genere un treball decent”, ha assenyalat el secretari d'Ocupació, Juan Carlos Gallart, en la seua intervenció davant l'assemblea. Un objectiu al qual encara no anem encaminats, ni a curt ni a mitjà termini, “quan el treball decent és una condició indispensable per al progrés”.

Gallart ha recordat que al País Valencià hi ha 422.291 persones en desocupació, és a dir, que el 13 % de les persones que volen treballar no poden fer-ho. A més, el 88 % dels contractes són temporals, en molts casos s'encadenen, i s'observen pràctiques indecents, com sobrepassar l'horari de la jornada, l'eliminació dels descansos o encobrir jornades completes com a parcials. “Som a més campions en economia submergida, una xacra que condemna una forma de semiesclavitud i que afecta el present i futur”, ha incidit el responsable d'Ocupació.

Des de gener a juny, en la nostra autonomia s'han registrat 28.899 accidents de treball, 39 d'aquests mortals i 197 greus, amb una incidència que va en augment. “És inacceptable que en molts casos anar a treballar supose arriscar la vida”, ha apuntat el dirigent sindical. Pel que respecta a les retribucions justes, Gallart ha valorat l’acord recent sobre l’augment de l’SMI i ha recordat que CCOO continuarà exigint que el salari mínim se situe en el 60 % del salari mitjà al final de legislatura.

L'assemblea de delegats i delegades sindicals ha comptat amb experiències de persones que treballen en sectors molt precaritzats. És el cas de María Aparecida, una empleada de la llar des de fa 16 anys, però que encara no té els papers necessaris per a residir legalment. “He hagut de treballar sempre en negre, perquè els únics contractes que em van fer, en Estrangeria van considerar que l'ocupador no tenia mitjans suficients per a contractar-me i m'ho van denegar tot”. Ha denunciat que no es respecta la seua tasca, “ens esclavitzen amb una paga miserable que no arriba ni al salari mínim”. La treballadora, que ara està en atur, no pot accedir al dret de la prestació per desocupació.

També hi ha intervingut Andrés, treballador del comerç, que ha destacat una de les principals xacres del sector, la parcialitat, especialment en la categoria de dependenta, el grup professional més ampli. A més de tenir salaris molt baixos, uns 600 euros al mes, la situació empitjora en tindre contractes de cap de setmana, de 20, de 25 o de 30 hores setmanals com a molt. Per mantindre callades les plantilles, Andrés ha explicat que, de tant en tant, l'empresa ofereix hores complementàries, “que no deixen de ser pa per avui i fam per demà”. Aquests contractes no preveuen un horari fix, sinó àmplies franges que dificulten molt la possibilitat de treballar en un altre lloc o fins i tot compaginar els estudis. “És impossible conciliar la vida laboral, familiar i personal com qualsevol persona mereix”.

Concentració reivindicativa

CCOO PV ha celebrat una concentració en la plaça Nàpols i Sicília, per a exigir treball amb drets, salari i condicions dignes, amb igualtat i en entorns segurs. La secretària general de CCOO PV, Ana García, ha recordat la necessitat de derogar la reforma laboral de 2012, “perquè facilita i abarateix els acomiadaments i afavoreix la temporalitat en la contractació”.

García ha recordat que la reforma faculta l'empresariat per a deixar d'aplicar un conveni de sector i d'empresa en matèries tan importants com el salari, l’horari, la jornada. “És una reforma que atenta contra els drets de la classe treballadora, afavoreix la precarietat laboral i vital, menysprea el diàleg i la concertació social i la negociació col·lectiva”. García ha advertit que el sindicat haurà d'estar preparat per a la mobilització “perquè ens posaran molts problemes d'una banda del Govern i, per descomptat, per part de la patronal”.