Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 abril 2024.

XXV l'Escola d’Estiu de CCOO PV i l'economia sostenible

Actualització normativa i convenis de transició justa en l’ocupació i en el medi ambient

El paper de l’Administració en la transformació ecològica. La secretària autonòmica i d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Paula Tuzón, ha desenvolupat la normativa relacionada amb la protecció del medi ambient. Per la seua banda, el secretari autonòmic d’Ocupació, Enric Nomdedéu, s’ha centrat en els convenis de transició justa en l’ocupació i ha explicat els nous reptes de l’economia davant el canvi climàtic, en un món amb recursos decreixents que requereix un ritme de treball més lent i amb la mínima generació de residus.

17/09/2021.
    Intervenció de la Secretària Autonòmica d'emergència climàtica, Paula Tuzón

Paula Tuzón ha destacat en la seua intervenció la necessitat d’una cogovernança social, en la qual els governs i les administracions han d’exercir la seua responsabilitat, amb normatives, inversions i control, des del convenciment que "necessiten de la participació de tots els ens socials, dels municipis, dels sindicats, perquè és imprescindible que la societat civil organitzada i la no organitzada caminen juntes".

La secretària ha fet una crida a aprofitar els aprenentatges forçats per la pandèmia: la importància clau de la coordinació política, d’actuar a temps i de fer cas dels experts i de la centralitat de salut pública i emocional, per damunt d’altres coses. “Hem de reconéixer la interdependència i la dependència en l’entorn i construir societats a partir d’ací, i ser capaços d’adaptar les normatives per enfrontar el repte de transformar el model”. “Tenim molts indicadors d’una crisi ecològica més àmplia, relacionats amb la sobreexplotació. Hem d’atendre les senyals d’una emergència climàtica com són la pèrdua de la biodiversitat o la desertificació, i prendre consciència de la interdependència i l’estreta vinculació entre el benestar humà i del planeta” ha advertit.

“És un gran repte però tenim totes les eines per a fer-li front i oferir a la societat valenciana un mode de vida sostenible” ha afirmat. L’Avantprojecte de llei de canvi climàtic pivota sobre 4 eixos basat en els objectius de reducció d’emissions marcats per Europa i naix d'una diagnosi prèvia de la realitat a la Comunitat Valenciana: quanta energia consumim (quasi la meitat de les emissions venen de la mobilitat), de quin tipus, quins sectors en gasten més, etc.

El primer eix, està orientat a superar una concepció de territori i urbanisme obsolets que ignorava els paràmetres d’impacte ambiental i la quantitat d’energia necessària per a abastir el que s’ha planificat amb eficiència energètica.

El segon eix se centra en la mobilitat i desenvolupa la necessitat d’electrificació del parc mòbil, sense limitar-se a la substitució “és vital canviar el model i intentar prescindir del vehicle a motor sempre que siga possible, i que implica una nova concepció del disseny urbà”.

“L’energia és la punta de llança d’aquesta llei. Necessitem municipis pioners que s’avancen a la llei en accions d’eficiència i de reducció, com ara la multiplicació dels punts de recàrrega o la cessió de sostres públics per a la generació d’energia per a l’autoconsum” ha explicat.

El quart eix se centra en una fiscalitat verda intel·ligent, cal incentivar bones pràctiques i introduir-hi nous impostos per a penalitzar la contaminació climàtica per CO2. Destaca una renda climàtica, un fons verd finalista que torna a la societat per a qüestions relacionades amb la transició ecològica (ajudar a transformar).

L’eix transversal de la llei és la coeducació ambiental, no només en alfabetització bàsica sinó crear professionals que puguen liderar la transformació de gran envergadura en què ens trobem. Assenyalar la pròxima creació de l’oficina de transició energètica i acompanyament als municipis en els canvis cap a un model sostenible.

“Necessitem marcs normatius que ens permetran introduir canvis en els processos industrials i de retorn a gran escala, perquè la sostenibilitat necessita una lluita complementària contra el canvi climàtic, el foment de la circularitat dels recursos i la conservació del medi ambient” ha puntualitzat.

Dicotomia treball/ecologia i l’economia del triple balanç

Els convenis de transició justa tenen com a objectiu prioritari el manteniment i la creació d’activitat i d’ocupació, així com la fixació de la població en els territoris rurals o en zones amb instal·lacions tèrmiques o nuclears en tancament. Segons ha explicat el secretari autonòmic d’Ocupació, Enric Nomdedéu, el Ministeri per a la Transició Ecològica considera que al País Valencià no hi cap zona afectada en aquest sentit. No obstant això, el director general de Labora, creu que la filosofia de la transició ecològica vinculada a l’ocupació ens afecta plenament.

Nomdedéu ha assenyalat la tendència actual a contraposar la necessitat de mantenir llocs de treball amb tot allò que ens exigeix el respecte ecològic. “No és certa aquesta dicotomia treball/respecte ecològic. Però hem d’entendre quin és el nou escenari: un món amb recursos físics decreixents requereix un ritme de treball més lent”. En aquest sentit, Nomdedéu ha afirmat que la màxima rendibilitat i la màxima productivitat, han de ser substituïdes per l’adequada capacitat productiva amb la mínima extracció de matèries primeres i generació de residus, a més d’una aposta ferma per l’economia circular: “Això significa produir menys però millor i més adequadament a les necessitats reals”, ha apuntat.

Tenim una economia basada exclusivament en els beneficis econòmics, sense tenir en compte el benestar de la gent que hi treballa ni el medi ambient. Davant d’això, Nomdedéu contraposa l’economia del triple balanç, analitzar l’impacte d’una empresa o organització a través del seu valor econòmic, el seu impacte ambiental i la responsabilitat social. “S’ha demostrat que una empresa pot ser rendible alhora que millora el planeta i la vida de les persones. Això ja no pot ser un objectiu, ha de ser una exigència”.

XXI Escola d'estiu de CCOO PV

#RepensarCCOO amb voluntat de canvi i disposició a actuar

Pere J. Beneyto: “El sindicat és un factor de cohesió i contribueix a la qualitat social d'un país”

CCOO PV analitza l’acció sindical sociopolítica escaient davant l’impacte de l’economia digital