Comisiones Obreras del País Valenciano | 19 abril 2024.

CCOO denuncia la mala gestió del Servei d'Emergències Sanitàries (SES) a Alacant

El sindicat denuncia la pèssima gestió del Servei d'Emergències Sanitàries (SES) provincial des que va desaparéixer l'equip directiu del Centre d'Emergències de la província d'Alacant. "Insistim al Govern de la Generalitat, que la descentralització ha de ser el model a seguir, avançant en un millor i més just repartiment, tant de les plantilles, com dels recursos sanitaris" Francisco Tevar.

06/08/2021.
    Protesta per la descentralització del SES

La Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris CCOO l'Alacantí-les Marines denuncia el desmantellament dels SES de Castelló i Alacant en benefici de València, que augmentarà el seu personal, en considerar-ho injust i discriminatori. El sindicat considera injustificada la pèrdua de llocs de treball, la retallada de la plantilla del Centre de Gestió i Administració d'Alacant i el tancament dels centres d'informació i coordinació d'urgències (CICU) de Castelló i d’Alacant.

El secretari general de la FSS a Alacant, Francisco Tevar afirma que "portem anys sense cobrir el lloc vacant de directora SES Alacant, i actualment es mal dirigeix tota la província alacantina des d'un despatx a València, per uns càrrecs directius polítics en funcions, en l'agenda dels quals no figura acudir a Alacant ni una vegada a la setmana, ni hi ha cap dia habilitat per a atendre els treballadors, ni sindicats". Aquests nomenaments en funcions són provisionals, en espera que la Conselleria de Sanitat, centralitze formalment aquest Servei d'Urgències i Emergències en la gran capital valenciana.

El responsable sindical reitera que la centralització "no és intel·ligent, és menys eficaç i eficient, en termes de qualitat i salut, la qual cosa suposa una pèrdua d'eficàcia de l'assistència sanitària i un minvament important de qualitat en l'atenció d'urgències i emergències".

Aquest parer és compartit per tots els experts en la matèria i el personal més altament qualificat:

· Els metges coordinadors CICU: la missió dels quals és assignar el tipus d'assistència adequada a cada alarma sanitària, segons el grau de l'emergència, que designen qui acudirà a aqueixa urgència i on es localitza la persona afectada.

· Els metges del Servei d'Assistència Mèdica Urgent (SAMU) que són els encarregats d'atendre't en el punt on va ocórrer l'accident de trànsit, l'infart, l’ictus, etc. Ells acudeixen al lloc dels fets i t'estabilitzen transportant-te a l'hospital més pròxim.

"Arribar només un minut tard pot ser la diferència entre la vida i la mort. Un retrocés inacceptable que atenta contra el Sistema Sanitari Públic" alerta Tevar.

CCOO jutja sorprenent i amenaçador que es pretenga centralitzar un servei que per les seues pròpies característiques de funcionament i importància vital, hauria de ser l'últim a ser centralitzat, seria quasi preferible que tancaren tots els centres de salut, i mantingueren només els hospitals, serveis d'urgències i els serveis d'emergències sanitàries. "Si és per estalviar, aquesta seria la trista solució. Però retallar en els SES tindrà dramàtiques conseqüències per a la població. Salvar vides ha de ser la nostra prioritat".

Des del sindicat s'apel·la al Govern perquè millore l'accessibilitat dels serveis sanitaris, acostant a la ciutadania el màxim de recursos de la salut; augmentant la qualitat en l'atenció i cures d'urgències i emergències, i arribant tan ràpid com es puga a qualsevol racó del territori. Igualment des de la Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris s'insta a la Conselleria de Sanitat a progressar en el model provincial i avançar en el desenvolupament de la descentralització, augmentant la dotació de plantilla i recursos materials.

Finalment, es qüestiona una gestió des de la distància "totalment inoperant", atesa la desastrosa situació actual, davant la falta de personal mèdic, per a cobrir les ambulàncies SAMU i s'acusa l'actual Direcció de no planificar els seus RH, ni programar la seua activitat. "Manquem del Pla de vacances, a Alacant ja van eliminar la plantilla provinent del 6é Equip, la qual s'encarregava de cobrir les mancances de l'estiu, sense la necessitat de contractar substituts i assegurant-nos, de no quedar-nos sense metge en el període de vacances, que és quan més demanda de professionals tenen tots els serveis públics de salut" denuncien.

Per tot això, reivindiquen "un equip propi alacantí de Direcció, que gestione des d'ací, on es produeixen els avisos i sorgeixen els problemes, per a millorar les actuacions sanitàries", per acostar-nos al ciutadà allí on es requerisca, independentment d'on es residisca i facilitar l'accessibilitat a qualsevol actuació i atenció sanitària. La ciutadania que habita en qualsevol racó del territori ha de tindre els mateixos drets sanitaris.