Comisiones Obreras del País Valenciano | 20 abril 2024.

Cinqué mes de reducció de l'atur a Alacant

Acabar de véncer la pandèmia és clau per a recuperar ocupació a curt termini. Com és habitual en un mes de juny en un mercat productiu marcat per l'estacionalitat i la temporalitat, Alacant retalla 2.922 inscripcions a l'atur registrat respecte al mes de juny. Si observem el període març a juliol de l'any passat i d'aquest, observem que la reducció de l'atur en aqueixos mesos de 2021 suposa el 76,9 % de l'augment de la desocupació en el mateix període de 2020

03/08/2021.
    Concentració Treball Decent

Com és habitual en un mes de juny en un mercat productiu marcat per l'estacionalitat i la temporalitat, Alacant retalla 2.922 inscripcions a l'atur registrat respecte al mes de juny, un mes que, com maig, ha recuperat més ocupació que aquest juliol. Si observem el període març a juliol de l'any passat i d'aquest, observem que la reducció de l'atur en aqueixos mesos de 2021 suposa el 76,9 % de l'augment de la desocupació en el mateix període de 2020. Entre març i juliol de 2020, l'atur va augmentar en 25.957 persones, mentre que enguany i en aqueixos mesos, la reducció de les llistes del LABORA ha sigut de 19.963 persones. Aquestes dades mostren que es va recuperant l'activitat dins dels marges que permeten les mesures sanitàries de control de la pandèmia. Aquesta situació és l'esperable ja que l’atur lligat al COVID-19 ha de ser conjuntural, encara que la desaparició d'empreses que no poden aguantar amb les limitacions en l'activitat fa preveure que augmente la desocupació estructural quan, encara no hem recuperat ni l'ocupació perduda per la crisi de 2008 ni la que està deteriorant la reforma laboral de 2012.

De totes maneres, són dades que continuen mostrant que no s'està modificant el patró productiu provincial, que la “nova normalitat”, almenys en l'ocupació, és l’“antiga normalitat” caracteritzada per poc i mala ocupació (rotacions, economia submergida, estacionalitat, baixos salaris que suposen baixes prestacions i pensions, marginació de la dona en l'ocupació…). A més de l'urgent canvi de model productiu, és necessari que la ciutadania ens mantinguem en alerta respecte als contagis per COVID-19 i complim rigorosament les recomanacions dels organismes sanitaris públics; mentre la xifres no milloren continuarem amb un sistema productiu a mig gas, a més de també amb l'enorme amenaça per a la nostra salut que suposa la pandèmia.

Com és natural, la desocupació es redueix per la influència del totpoderós sector serveis que retalla 2.879 persones en atur registrat i que, a més, acapara el 76,8 % dels contractes celebrats aquest mes de juliol. La contractació ha continuat estant marcada per la temporalitat que suposa el 91,4 % del total dels contractes realitzats. També en aquest indicador observem que el mercat productiu no està completament recuperat. Si comparem aquestes dades de contractació amb l'evolució al juliol de 2019 resulta que pel juliol de 2021 s'han signat un 22,6 % menys de contractes, un 23,9 % menys de temporals i un 11,5 % menys d'indefinits, i això que el de 2009 va ser el pitjor mes de juliol des de 2008.

Respecte a l'evolució de la mitjana d'afiliació a la Seguretat Social, es registren pujades generalitzades. L'augment de 9.906 afiliacions respecte a juny mostra, no sols que hi ha més persones treballant, sinó que, a més, el temps de treball augmenta.

En aquests mesos estem observant, d'una banda, la lenta recuperació de l'ocupació perduda per la pandèmia i, d’una altra, el manteniment d'una ocupació estructural i precària lligada a l'estacionalitat turística. O comencem a introduir mesures efectives per a la real reconversió del model productiu o els períodes de bonança aparent lligats al sector serveis continuaran desapareixent amb la mateixa intensitat que van apareixent.

Per al manteniment de l'activitat productiva cal continuar defensant el poder de compra de treballadores i treballadors, per la qual cosa és estratègic augmentar el salari mínim interprofessional, eliminar la reforma laboral de 2012 i garantir el poder adquisitiu de les persones majors enfortint el sistema públic de pensions.