Comisiones Obreras del País Valenciano | 20 abril 2024.

S’ha aconseguit un acord en la Mesa de Diàleg Social sobre dependència

    La Vicepresidència de Drets Socials i Agenda 2030 i els interlocutors socials (CCOO, UGT, CEOE i CEPYME) aconsegueixen un acord en la Mesa de Diàleg Social en matèria de dependència, el qual estableix com a objectius prioritaris reduir la llista d'espera i els temps de tramitació de les sol·licituds; assegurar que les condicions laborals de les persones que treballen en el Sistema d'Atenció a la Dependència són adequades; i introduir millores en els serveis i prestacions que garantisquen l'atenció adequada de les persones dependents.

    14/01/2021.
    Acuerdo Dependencia

    Acuerdo Dependencia

    La Secretaria d'Estat de Drets Socials ha aconseguit aquest dijous, 14 de gener, en la Mesa de Diàleg Social en Autonomia Personal i Dependència, un acord amb les organitzacions empresarials i sindicals per al desenvolupament del Pla de xoc i l'impuls del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència.

    La Mesa de Diàleg Social en Autonomia Personal i Dependència va iniciar el seu treball al juliol de 2020 i des de llavors ha realitzat reunions regulars en les converses de les quals han participat CEOE, CEPYME, CCOO i UGT, juntament amb la Secretaria d'Estat de Drets Socials. Des del primer moment, tant els representants de l'Administració general de l'Estat com els interlocutors socials han mostrat una voluntat clara d'aconseguir un acord entorn d'una qüestió tan important com la millora del Sistema d'Atenció a la Dependència (SAAD).

    L'acord aconseguit pel Govern i els interlocutors socials inclou un increment del finançament del SAAD per part de l'Administració general de l'Estat almenys de 600 milions d'euros per a aquest any 2021, que inclou un augment de les quanties del nivell mínim del 17,4 % i la recuperació del nivell acordat.

    L'al·ludit acord estableix objectius prioritaris de millora del SAAD per als pròxims anys, entre els quals destaquen particularment reduir de manera substancial la llista d'espera i els temps de tramitació de les sol·licituds; assegurar que les condicions laborals de les persones que treballen en el SAAD són adequades; i introduir millores en els serveis i en les prestacions que garantisquen l'atenció adequada de les persones dependents, preferiblement mitjançant serveis professionals de qualitat.

    Alhora, s'adquireix el compromís que la Mesa de Diàleg Social pacte propostes per a la revisió de l'Acord d'acreditació de centres i serveis del SAAD, que es remetran per a la seua consideració pel Consell Territorial. Aquesta revisió inclourà millores que reforcen la qualitat dels serveis; les condicions laborals de les persones que hi treballen; així com l'adopció de les mesures necessàries per al compliment d'estàndards de qualitat, incloent-hi el possible increment dels preus de concert vinculats a la millora dels estàndards de qualitat en l'atenció i l'ocupació.

    L'acord aconseguit preveu, així mateix, que al llarg de 2021 es regularà la figura professional de l'assistent personal, i que a la fi de 2022, totes les persones dependents amb un grau reconegut que visquen en el seu domicili tindran accés al servei de teleassistència, que passarà a considerar-se un “dret subjectiu” lligat a la condició de dependència.