Comisiones Obreras del País Valenciano | 20 abril 2024.

“L'impacte d'aquesta crisi acreix la desigualtat, per la qual cosa la xarxa de protecció social és prioritària”

El secretari general de CCOO PV, Arturo León, ha presentat avui el seu Informe general de conjuntura al Consell Confederal del sindicat. El màxim òrgan de CCOO PV ha convocat el XII Congrés, previst per al mes d'abril.

16/09/2020.
    Arturo León presenta el seu Informe general al Consell CCOO PV

Arturo León ha afirmat que l'impacte de la crisi sanitària acreix la desigualtat social, i encara que la resistència de la protecció social ha sigut bastant eficaç, “la incertesa és una amenaça per a aquesta xarxa, per la qual cosa s'ha de prestar molta atenció i situar-la com a prioritària en l'agenda sindical”. Així ho ha destacat en el seu Informe general al Consell Confederal, màxim òrgan entre congressos de CCOO PV, i que ha sigut aprovat per 98 vots a favor, 1 en contra i 4 abstencions.

El dirigent sindical ha fet referència a l'envergadura que la crisi està tenint en el món del treball. Fins a l'1 de setembre s'han sol·licitat al País Valencià 66.726 ERTO que afecten 436.851 persones treballadores. Les desafeccions, especialment per causa de força major, ascendeixen a 272.870 persones (el 63,5 %), amb un impacte molt desigual en sectors i territoris.

L'exemple més significatiu es dona en el sector hostaler, en el qual ha sigut molt desigual la desafecció per zones, per segments de negoci i per percentatge de rescat de jornada. Un sector en el qual les denúncies davant la Inspecció de Treball sobre excessos de jornada han proliferat encara més aquest estiu. Pel que respecta al total de contractes realitzats aquest estiu s'ha reduït substancialment i la durada és menor si és possible. El nombre de persones en l'economia submergida té una tendència ascendent. Això es reprodueix a menor escala en sectors com el transport de viatgers discrecional, el comerç no alimentari, serveis auxiliars concrets o determinades indústries associades a aquesta cadena de valor.

“Mentre continue la falta de seguretat i de confiança, així com les restriccions en altres països, aquesta situació es prolongarà, per la qual cosa el mecanisme dels ERTO ha de ser mantingut i anar acompanyat d'uns altres de protecció social”, ha assenyalat Arturo León.

Pressupostos i fons europeus

Per al secretari general de CCOO PV, ens enfrontarem a una situació econòmica molt dura. L'impacte en alguns sectors serà demolidor i a escala territorial asimètric, per la qual cosa León preveu reestructuracions d'empreses i destrucció d'ocupació. “Es preveu una gran caiguda del PIB i de la recaptació fiscal, per això, els Pressupostos i els fons europeus són clau”, conclou.

Arturo León ha fet referència al pacte de reconstrucció adoptat en el marc del diàleg social del País Valencià, ‘Alcem-nos’. “Ara tenim com a tasca fonamental fiscalitzar la concreció pressupostària dels compromisos adquirits. No serà fàcil, perquè una part dels acords ha de plasmar-se via fons europeus i depén de la capacitat d'elaboració de projectes rigorosos que s'adapten als requeriments tècnics”.

D'altra banda, el Consell ha convocat el XII Congrés de CCOO PV, previst per al mes d'abril, i les seues corresponents Normes. Un procés que s'inicia el 23 de novembre amb les primeres assemblees congressuals. Per a l'elaboració dels documents amb les línies d'actuació que se sotmetran a debat i votació, s'ha constituït una Comissió de Ponències i, a més, es recolliran les conclusions de l'enquesta que ha realitzat a la seua afiliació.